Economia

⏯️ En marxa una nova línia d’ajuts de 27 MEUR per promoure les energies renovables

La Marató ja ha superat el milió d'euros en benefici de la salut sexual i reproductiva

La Generalitat ha posat en marxa una línia d’ajuts per incentivar la instal·lació d’energies renovables «d’ús tèrmic» que permetin reduir la dependència del gas natural. Segons ha detallat aquest dilluns la secretària d’Acció Climàtica, Anna Barnadas, la convocatòria estarà vigent a partir del dimarts i té per objectiu avançar en la transició energètica i reduir la dependència de les importacions hidrocarburs en plena escalada de preus per la guerra d’Ucraïna. Per fer-ho, es premiarà la instal·lació de fonts alternatives d’escalfor com l’energia solar tèrmica, la biomassa o la geotèrmia, entre d’altres. L’ajuda està disponible per autònoms, empreses, administracions i entitats sense ànim de lucre.

«La línia que presentem avui el que fa és utilitzar els recursos autòctons. Ho trobem claríssim en el cas de la solar tèrmica i la geotèrmia, que s’han de consumir just en el lloc on es produeixen, o en el cas de la biomassa», ha ressaltat Barnadas. En aquest sentit, ha assegurat que l’ús de la biomassa dels boscos permet retallar també el risc d’incendis, millora la conservació dels espais verds i fixar població al territori per evitar el despoblament de les zones rurals.

Aquesta línea d’ajuts, dotada amb recursos dels fons europeus Next Generation, va en la línia de l’objectiu de descarbonitzar l’economia catalana l’any 2050. Els possibles beneficiaris que tinguin una activitat econòmica hauran d’iniciar l’actuació a partir de l’obertura de la convocatòria. En canvi, les administracions o entitats sense ànim de lucre poden acollir-s’hi si l’actuació s’ha executat des del 23 de desembre de 2021.

«És molt important anar aconseguint, cada vegada més, la independència dels combustibles fòssils de procedència exterior. Cada vegada es posen més en valor les energies que es produeixen des del mateix territori», ha resumit Barnadas.

Aquestes fonts d’energia tèrmica que aprofiten l’escalfor que genera el sol o el subsol permeten escalfar aigua o climatitzar espais sense necessitar combustibles com el gas ni electricitat a través d’instal·lacions més econòmiques que les plaques solars. Aquesta opció és especialment útil en espais de gran consum calorífic com piscines, fàbriques o espais públics de grans dimensions.

La iniciativa del Govern arriba en un moment en què tot el continent europeu treballa a contrarellotge per assegurar-se el subministrament energètic de cara a la tardor i l’hivern. En aquest sentit, la Comissió Europea ja ha recomanat als estats membres un major esforç per l’estalvi i l’eficiència energètica, així com altres mesures com ara la diversificació de fonts energètiques i l’acumulació de reserves de gas natural.

Més llegides

Tres escaladors rescatats al congost de Mont-rebei en dos operatius en menys de 24 hores

Successos

Els Mossos denuncien 252 conductors per excés de velocitat en tres hores i mitja a Ponent

Societat

Una incidència en les obres del bloc quirúrgic obliga a tancar sis quiròfans de l’Arnau de Vilanova

Salut

Mor als 73 anys el dirigent veïnal lleidatà Francesc Rosselló Ricart

Societat

65 anys de presó per a un home acusat d’agredir sexualment les seves tres nebodes menors a Lleida

Tribunals

També t’interessarà

Responsables d'Unió de Pagesos durant la roda de premsa de balanç de l'any agrari a Lleida
Economia

Unió de Pagesos alerta que a Lleida s’han perdut 6.324 pagesos des del 2000

Laura Quintana · 28 oct. 2026
La pensió mitjana a Lleida és de 1.250 euros, la més baixa de Catalunya
Economia

La pensió mitjana a Lleida és de 1.250 euros, la més baixa de Catalunya

Laura Quintana · 27 oct. 2026
La demarcació té 105.864 pensions, un 1,38% més que fa un any, de les quals 67.356 són de jubilació, amb una quantia mitjana de 1.427,34 euros al mes.
Economia

La pensió mitjana a Lleida és de 1.250 euros, la més baixa de Catalunya

Analític Lleida · 27 oct. 2026

El butlletí de cada matí

Les notícies clau de Lleida, Ponent i el Pirineu, a la teva safata abans de les 8 h. Gratuït.