Societat

Identificat un element clau en la divisió de les cèl·lules mare i el desenvolupament embrionari

Identificat un element clau en la divisió de les cèl·lules mare i el desenvolupament embrionari

La divisió cel·lular és essencial per al desenvolupament dels organismes multicel·lulars (entre els quals s’inclouen els humans). Una mala regulació d’aquest procés constitueix la base de nombroses malalties, entre les quals es troba el desenvolupament i la propagació de el càncer. Durant la divisió cel·lular, els cromosomes es distribueixen en dues cèl·lules filles mitjançant el fus mitòtic, una estructura que es construeix a partir de filaments tubulars denominats microtúbuls.

El primer autor del treball, el Dr. Ricardo Viais, i altres científics del laboratori d’Organització de Microtúbuls de l’IRB Barcelona, dirigit pel Dr. Jens Lüders, han identificat el complex proteic Augmina com un element essencial en la divisió de les cèl·lules mare durant el desenvolupament del cervell dels embrions. Augmina és un gran complex de proteïnes del qual ja se sabia que s’amplificava la formació de microtúbuls, però aquests noves troballes l’identifiquen com a un element fonamental per a aquest procés cel·lular essencial.

Quan el complex Augmina s’inactiva en el cervell en desenvolupament dels embrions de ratolí, el desenvolupament del cervell s’atura i, com a resultat, els embrions moren abans del naixement. Això és una conseqüència de la malformació del fus mitòtic durant la divisió cel·lular i la consegüent distribució aberrant de cromosomes en les cèl·lules filles, la qual cosa condueix a la mort cel·lular. La mort cel·lular causada per la pèrdua del complex Augmina es pot prevenir eliminant el gen p53, que codifica una important proteïna supressora de tumors que salvaguarda la integritat de la informació genètica d’un organisme al matar les cèl·lules anormals.

No obstant això, tot i que s’elimina p53, el desenvolupament del cervell s’interromp en absència de les proteïnes Augmina. Els resultats publicats a la revista eLife indiquen que el complex Augmina és essencial per a la divisió i el desenvolupament de les cèl·lules mare independentment de la mort cel·lular.

«El nostre estudi pot tenir implicacions més enllà de la informació sobre les cèl·lules mare de proliferació durant el desenvolupament de el cervell, ja que la divisió cel·lular també és crucial perquè les cèl·lules canceroses es multipliquin, colonitzin teixits i formin tumors. Un segell distintiu del càncer és la inactivació de p53», explica el Dr. Lüders. «Atès que vam descobrir que el complex Augmina és essencial per a la divisió i la proliferació cel·lular fins i tot en absència de p53, pot ser un objectiu potencial per prevenir el creixement descontrolat de el càncer», afegeix.

El treball s’ha realitzat en col·laboració amb la Universitat de Nagoya al Japó i ha rebut finançament del Ministeri de Ciència, Innovació i Universitats de el govern d’Espanya, l’Agència de Gestió d’Ajuts Universitaris i de Recerca (AGAUR), gestionada pel Govern de Catalunya i la Societat Japonesa de Promoció de la Ciència.

Més llegides

Tres escaladors rescatats al congost de Mont-rebei en dos operatius en menys de 24 hores

Successos

Els Mossos denuncien 252 conductors per excés de velocitat en tres hores i mitja a Ponent

Societat

Una incidència en les obres del bloc quirúrgic obliga a tancar sis quiròfans de l’Arnau de Vilanova

Salut

Mor als 73 anys el dirigent veïnal lleidatà Francesc Rosselló Ricart

Societat

65 anys de presó per a un home acusat d’agredir sexualment les seves tres nebodes menors a Lleida

Tribunals

També t’interessarà

Les persones desallotjades a Balaguer encara no han pogut tornar a casa
Societat

Les persones desallotjades a Balaguer encara no han pogut tornar a casa

Laura Quintana · 28 oct. 2026
Tàrrega activa un servei especial de bus urbà gratuït per Tots Sants
Societat

Tàrrega activa un servei especial de bus urbà gratuït per Tots Sants

Laura Quintana · 28 oct. 2026
Mollerussa demana a la ciutadania fotografies antigues de l’església de Sant Jaume
Societat

Mollerussa demana a la ciutadania fotografies antigues de l’església de Sant Jaume

Laura Quintana · 28 oct. 2026

El butlletí de cada matí

Les notícies clau de Lleida, Ponent i el Pirineu, a la teva safata abans de les 8 h. Gratuït.