Economia

La ciutat ibèrica del Molí d’Espígol reprèn les visites guiades del maig a l’agost

La ciutat ibèrica del Molí d'Espígol reprèn les visites guiades del maig a l'agost

L’Agència Catalana del Patrimoni Cultural i l’Ajuntament de Tornabous (Urgell) reprendran les visites guiades gratuïtes a la ciutat ibèrica del Molí d’Espígol el segon dissabte dels mesos de maig, juny, juliol i agost.

L’objectiu de la iniciativa és facilitar l’accés dels ciutadans al jaciment i promoure’n la seva difusió i coneixement. D’aquesta manera, els dies 14 de maig, 11 de juny, 9 de juliol i 13 d’agost a les 11 del matí el jaciment obrirà les seves portes de forma gratuïta per explicar la història del poble ibèric dels Ilergets a través de les restes arqueològiques d’una de les seves grans ciutats, el Molí d’Espígol. El jaciment ibèric del Molí d’Espígol, el més gran de la Catalunya occidental, ocuparia una superfície aproximada d’1 hectàrea i tot sembla indicar que es podria tractar de la ciutat d’Atanagrum, capital del poble ibèric del ilergets.

Les visites mostraran també els resultats de les darreres campanyes arqueològiques que hi ha dut a terme l’Agència Catalana del Patrimoni Cultural i el Museu d’Arqueologia de Catalunya i que han posat al descobert noves restes de les estructures defensives  de la zona est de la ciutat. La recerca apunta que en aquest sector hi hauria hagut la porta principal d’accés a la ciutat per la banda est. També s’ha pogut documentar una torre, una poterna i un carrer enllosat, en rampa, que donaria accés a la ciutat.

El programa de  visites el durà a terme l’equip d’educadors i educadores de l’empresa Iber, Arqueologia, Patrimoni i Turisme i tindran una durada aproximada d’una hora i mitja. Cal fer reserva prèvia al telèfon 977 638 556 o al correu electrònic: [email protected].
 

Un equipament renovat

L’Agència Catalana del Patrimoni Cultural va renovar durant l’any 2019 la museografia del centre d’acollida de visitants de la ciutat ibèrica del Molí de l’Espígol amb l’elaboració de nous continguts interpretatius i la creació d’un audiovisual que explica la història dels coneguts cabdills ilergets Indíbil i Mandoni i que porta per títol ‘Atanagrum’. 
Un dels elements destacats és la recreació hipotètica de com hauria sigut la ciutat ibèrica del Molí d’Espígol en el moment de la seva màxima esplendor. El dibuix de la ciutat es basa en els resultats de les campanyes arqueològiques i en les interpretacions que n’han fet els arqueòlegs i és un recurs de primer ordre per millorar la comprensió del jaciment.
 
 
El poble Ilerget

Amb el nom d’Ilerget és conegut el poble ibèric que habitava les planes dels rius Segre i Cinca. Les fonts clàssiques en parlen des del segle VI aC. i els coneixem a través dels llibres d’història grecs i romans que expliquen la seva implicació en les grans guerres del seu temps i, sobretot, durant la Segona Guerra  Púnica que va enfrontar Roma i Cartago pel domini del Mediterrani. Segons la recerca arqueològica, la ciutat ibèrica del Molí d’Espígol va ser un dels assentaments urbanístics més destacats de la cultura ilergeta, un centre polític i econòmic de primer ordre que podria identificar-se amb l’antiga ciutat d’Atanagrum, la capital dels ilergets segons l’historiador romà Titus Livi.

TerritoriTornabous · Urgell
Més notícies de Tornabous →

Més llegides

Tres escaladors rescatats al congost de Mont-rebei en dos operatius en menys de 24 hores

Successos

Els Mossos denuncien 252 conductors per excés de velocitat en tres hores i mitja a Ponent

Societat

Mor als 73 anys el dirigent veïnal lleidatà Francesc Rosselló Ricart

Societat

Una incidència en les obres del bloc quirúrgic obliga a tancar sis quiròfans de l’Arnau de Vilanova

Salut

Balaguer es vesteix de gala per celebrar la Festa Major del Sant Crist

Societat

També t’interessarà

Un projecte d’1,6 milions d’euros desplegarà fibra òptica a l’Urgell, la Noguera i la Segarra
Economia

Un projecte d’1,6 milions d’euros desplegarà fibra òptica a l’Urgell, la Noguera i la Segarra

Laura Quintana · 19 oct. 2026
Tàrrega llança 50.000 euros en bons per dinamitzar el comerç local
Economia

Tàrrega llança 50.000 euros en bons per dinamitzar el comerç local

Laura Quintana · 19 oct. 2026
Productors i cuiners de Ponent protagonitzen la darrera jornada de la Fira del Torró d’Agramunt
Economia

Productors i cuiners de Ponent protagonitzen la darrera jornada de la Fira del Torró d’Agramunt

Vanesa Ortega | ACN · 12 oct. 2026

El butlletí de cada matí

Les notícies clau de Lleida, Ponent i el Pirineu, a la teva safata abans de les 8 h. Gratuït.