Economia

La fruita de Lleida perd pes a Mercabarna i només suposa el 24%

La fruita de Lleida continua perdent pes a Mercabarna, quan molts agricultors consideren que havia de ser considerat un mercat natural per al sector. En concret, en els set primers mesos d’aquest any, el mercat central barceloní va absorbir un total d’11,55 milions de quilos de peres, pomes, nectarines i préssecs produïts a la província, que suposen el 24,38% de la fruita dolça comercialitzada a Mercabarna. En el mateix període de l’any passat, el volum venut en aquest mercat barceloní va assolir els 16,11 milions de quilos, la qual cosa va representar el 31,12% del total.

En general, Lleida continua sent el primer origen de les diferents varietats d’aquestes fruites, però hi ha casos en els quals està clarament al darrere d’altres proveïdors. És el cas de les pomes. Girona és el primer origen en el cas de les bicolors, la golden i la granny smith. Itàlia, per la seua part, és el primer proveïdor en el cas de les roges i les que Mercabarna qualifica com de «pomes sense determinar». Lleida és el tercer o fins i tot el quart proveïdor. Només en golden s’atansa a Girona. En total, el 22,27% de les pomes venudes en aquest mercat són de Lleida, mentre que un any enrere representava una de cada tres.

En pera, l’ensorrament del pes de Lleida és més espectacular. Mentre que entre el gener i el juliol de l’any passat superava fins i tot el 50%, aquest any es queda en el 38,25%, amb 3,64 milions de quilos. En peres es nota especialment la pressió d’altres països europeus, fonamentalment Bèlgica, en un any en què els productors han hagut de buscar mercats alternatius a causa del tancament de Rússia pel veto imposat per Vladímir Putin.

Reaccions

Les organitzacions agràries critiquen aquesta situació, pel baix pes de la fruita de Lleida. Des d’Unió de Pagesos, el responsable de la fruita, Xavier Gorgues, va dir que la caiguda és una tònica que s’aprecia en els últims anys i «Mercabarna no acaba d’apostar pel producte del país, sobretot de Lleida. Fem una crida als paradistes de Mercabarna perquè tenim el millor producte d’Europa en préssecs i nectarines. En pera i poma es decanten molt per Itàlia, França i Bèlgica, quan la nostra fruita és de gran qualitat, amb elevats nivells de sucres», va afirmar.

Des d’Aeall-Asaja, el seu líder, Pere Roqué, es va queixar també que «prefereixin comprar fora en lloc del producte del país», malgrat les crides de la Generalitat pel producte de proximitat.

Va qualificar, a més a més, d’aberració la situació que viu la fruita de Lleida al mercat barceloní que ha obligat el sector, afirma, a buscar mercats exteriors perquè Mercabarna no els aprecia.

Més llegides

Tres escaladors rescatats al congost de Mont-rebei en dos operatius en menys de 24 hores

Successos

Els Mossos denuncien 252 conductors per excés de velocitat en tres hores i mitja a Ponent

Societat

Una incidència en les obres del bloc quirúrgic obliga a tancar sis quiròfans de l’Arnau de Vilanova

Salut

Mor als 73 anys el dirigent veïnal lleidatà Francesc Rosselló Ricart

Societat

65 anys de presó per a un home acusat d’agredir sexualment les seves tres nebodes menors a Lleida

Tribunals

També t’interessarà

Responsables d'Unió de Pagesos durant la roda de premsa de balanç de l'any agrari a Lleida
Economia

Unió de Pagesos alerta que a Lleida s’han perdut 6.324 pagesos des del 2000

Laura Quintana · 28 oct. 2026
La pensió mitjana a Lleida és de 1.250 euros, la més baixa de Catalunya
Economia

La pensió mitjana a Lleida és de 1.250 euros, la més baixa de Catalunya

Laura Quintana · 27 oct. 2026
La demarcació té 105.864 pensions, un 1,38% més que fa un any, de les quals 67.356 són de jubilació, amb una quantia mitjana de 1.427,34 euros al mes.
Economia

La pensió mitjana a Lleida és de 1.250 euros, la més baixa de Catalunya

Analític Lleida · 27 oct. 2026

El butlletí de cada matí

Les notícies clau de Lleida, Ponent i el Pirineu, a la teva safata abans de les 8 h. Gratuït.