Cinc mesos després de la mort de l’artista lleidatana Rosa Siré -el passat 12 de desembre als 70 anys-, la Fundació Guillem Viladot d’Agramunt li retrà homenatge amb l’estrena d’un espai amb el seu nom a l’edifici de Lo Pardal 1 en el qual s’exhibiran una vintena de les seues obres procedents de col·leccionistes privats. Serà el segon àmbit de la Fundació Viladot dedicat a un artista en especial després del que porta el nom del pintor de Tàrrega Lluís Trepat.
El gerent de la fundació, el crític d’art Josep Miquel Garcia, va explicar a SEGRE que «volem sumar-nos així al conjunt d’iniciatives que s’estan projectant a Lleida per recordar Siré, artista que va estar molt unida a Guillem Viladot des dels anys setanta».
De fet, Viladot va mantenir una estreta relació d’amistat amb Leandre Cristòfol, Albert Coma Estadella, Lluís Trepat -a qui comprava obra de forma regular- i Rosa Siré, per a qui escrivia textos i els pròlegs dels seus catàlegs d’exposicions i també articles en la premsa. «La seua obra li interessava plàsticament i també per la seua condició de dona», va afirmar Garcia recordant l’època en què Viladot es va interessar per la psicoanàlisi i la part femenina de la creació artística. «Per a Viladot, Siré va ser una de les seues dones verticals, amb caràcter, que no es deixaven dominar i que sortien de l’horitzontalitat del moment», va afegir Garcia.
Així, aprofitant la celebració el 16 de maig del Dia Internacional dels Museus, la Fundació Viladot inaugurarà aquest espai dedicat a Rosa Siré, presidit per un gran retrat de l’artista, realitzat per Toni Prim a finals dels vuitanta, i també amb una mostra dels escrits d’art de Viladot sobre la seua gran amiga de Lleida.