Cultura

La Granadella reviu l’horror

Recreació del combat entre les tropes republicanes i les revoltades davant de l’església de la Granadella, ahir.

Per un moment l’aterridor so de les bombes, els trets, el fum i l’horror de la guerra van prendre ahir la Granadella en la recreació dels bombardejos i combats que van arrasar aquesta localitat de les Garrigues ara fa 81 anys durant la Guerra Civil. No va faltar res: soldats, metralladores, escopetes, pistoles, granades, trinxeres, sirenes antiaèries i fins i tot un hospital de campanya que van fer que les més de 200 persones que van assistir a la recreació es posessin a la pell dels soldats que van viure aquella cruenta batalla.

Del 22 al 27 de desembre del 1938 els bombarders de la Legió Còndor (enviats pel III Reich per ajudar l’exèrcit revoltat), van assolar la Granadella, sent el dia 24 la jornada més tràgica, ja que van morir quatre persones, entre les quals dos nenes petites. Per no deixar que aquests fets caiguin en l’oblit, una quarantena de soldats dels grups de recreació Ejército del Ebro, l’Associació Catalana de Col·leccionistes d’Uniformes Històrics, DidPatri i XV Brigada, entre altres, van escenificar l’episodi bèl·lic amb tota mena de detalls. Per segon any consecutiu, a més del bombardeig de la vigília de Nadal, també es va rememorar l’entrada de l’exèrcit revoltat al poble, una contesa que va marcar l’inici de la presa dels últims pobles a Catalunya. “La recreació històrica és una de les millors maneres que hi ha perquè la gent pugui veure l’horror que va suposar la guerra, i mostrar els errors que no s’han de tornar a repetir”, va explicar Ernest Vilalta, membre del grup Ejército del Ebro.

Així mateix, l’escenificació dels bombardejos no va ser l’únic acte que va servir ahir per commemorar la barbàrie, sinó que també es va organitzar una ruta guiada, la inauguració de l’exposició Amparo Poch: el compromís d’una dona lliure i la taula redona La guerra amb ulls de dona, a primera línia dels bombardejos.

“La guerra sempre s’explica sota el punt de vista de l’home i creiem que és de justícia donar visibilitat també a la tasca fonamental que les dones realitzaven a la rereguarda”, va explicar l’alcaldessa de la Granadella, Elena Llauradó.

El Soleràs rememora avui la barbàrie amb una altra recreació

El record de la Guerra Civil es traslladarà avui al Soleràs. A partir de les 10.00 hores tindrà lloc una visita guiada per la fossa comuna del municipi i posteriorment es farà una representació a l’antic hospital, en el qual metges i infermeres vestits d’època es dedicaran a curar ferits amb l’aplicació del tractament amb el mètode del doctor Trueta, que va permetre vèncer la gangrena. Finalment, hi ha previst el col·loqui Un cementiri per a dos exèrcits: les fosses comunes del Soleràs (1938-1939) a càrrec de les arqueòlogues que van dirigir les excavacions, Anna Camats i Ares Vidal, i la historiadora que va recollir documents i testimonis sobre la fossa, Noemí Riudor.

Més llegides

Tres escaladors rescatats al congost de Mont-rebei en dos operatius en menys de 24 hores

Successos

Els Mossos denuncien 252 conductors per excés de velocitat en tres hores i mitja a Ponent

Societat

Mor als 73 anys el dirigent veïnal lleidatà Francesc Rosselló Ricart

Societat

Una incidència en les obres del bloc quirúrgic obliga a tancar sis quiròfans de l’Arnau de Vilanova

Salut

Balaguer es vesteix de gala per celebrar la Festa Major del Sant Crist

Societat

També t’interessarà

El XXIX Premi de Poesia Maria-Mercè Marçal obre la seva convocatòria fins el 14 de febrer
Cultura

El XXIX Premi de Poesia Maria-Mercè Marçal obre la seva convocatòria fins el 14 de febrer

Laura Quintana · 28 oct. 2026
Pilar Bosch, Estefania Rufach i Rosa Mesalles presenten la programació dels Premis Literaris 2026
Cultura

La setmana dels Premis Literaris homenatjarà Vallverdú, Pàmies i Lorca

Laura Quintana · 28 oct. 2026
Juneda reuneix el fotoperiodisme català en una nova edició del Miravisions
Exposicions i museus

Juneda reuneix el fotoperiodisme català en una nova edició del Miravisions

Laura Quintana · 26 oct. 2026

El butlletí de cada matí

Les notícies clau de Lleida, Ponent i el Pirineu, a la teva safata abans de les 8 h. Gratuït.