Política

#eleccions 21D / La jornada electoral més atípica comença amb cues als col·legis

#eleccions 21D / La jornada electoral més atípica comença amb cues als col·legis

La jornada electoral ha començat a Lleida amb cues als col·legis per votar. El fet que els comicis se celebrin en dia laborable ha propiciat que molta gent hagi anat a votar a primera hora per després incorporar-se a la feina. Les cues també podrien ser un reflexe de la participació que s’espera de rècord, tot i que això es veurà al final de la jornada. Les meses no s’han constituït del tot a la circumscripció de Lleida puntualment. A les 9h, hora d’inici de les votacions, en faltaven una trentena. Poc després de les 10h, les 534 meses estaven en disposició de rebre les paperetes, igual que a la resta del territori català. Des de la Generalitat, han informat que l’inici de la jornada ha tingut lloc sense incidències remarcables. L’únic destacable és que les persones apoderades retiren dels col·legis les paperetes de Diàleg Republicà, ja que la Junta Electoral Central va decidir ahir la seva retirada. La Generalitat ha informat que totes les paperetes d’aquesta candidatura que puguin arribar per error a les urnes seran comptabilitzades com a vots en blanc.

El dia d’avui a Catalunya promet ser d’infart si fem cas a l’excepcionalitat de la convocatòria, als resultats ajustats que auguren les enquestes i a les expectatives incertes que ens esperen amb el nou Parlament. Els 135 escons que hauran de fer front a un article 155 que hauria de desactivar-se demà mateix, a una declaració de la República Catalana suspesa, a una societat dividida en dos blocs i a uns representants polítics empresonats o sota ordres de detenció es decideixen avui entre 5.328.013 persones. Voten en 8.247 meses arreu de Catalunya. A Lleida, seran 297.860 ciutadans i ciutadanes les qui triaran a un total de 534 taules electorals els 15 representants que té la província.

Ningú s’escaparà aquesta nit de la interpretació bàsica dels resultats: quin bloc guanya, el constitucionalista o l’independentista. I, com a conseqüència, quins són els principals pactes de govern que es poden constituir per arribar als 68 escons que donen la majoria absoluta al Parlament. Perquè si alguna cosa està clara ja avui és que cap de les 7 forces polítiques que tenen possibilitat d’obtenir representació aconseguirà la majoria absoluta. Per això, les paperetes dipositades a les urnes aquest dijous hauran de dirimir si Ciutadans aconsegueix realment els resultats que li auguren les enquestes, si Esquerra -que és la formació favorita als sondejos- manté el pols i pot liderar el govern, si Junts per Catalunya fa efectiva la pujada que ha aconseguit a les enquestes els últims dies o si Catalunya en Comú Podem té efectivament la clau per governar i amb quanta força pot negociar amb uns o altres. El vot útil pot castigar a la CUP, que també pot ser determinant, o bé donar-li un nou impuls amb els suports independentistes que aposten clarament per la unilateralitat en el procés.

A Lleida, els resultats mai havien estat tan incerts. Ciutadans aspira a aconseguir un tercer escó; la suma d’ERC i JxCat vol superar la desena; el PSC lluita per fer Montse Mínguez diputada; el PP necessita mantenir Xandri al Parlament per no baixar més els resultats catalans; la CUP també vol aconseguir el segon escó i CeCP lluita per fer-se un lloc en els resultats de Lleida. Fins ara, 10 dels 15 diputats per la província eren de Junts pel Sí, 2 per Ciutadans, 1 per la CUP, un altre per al PP i un altre per al PSC.

La participació, que ja el 27 de setembre del 2015 amb un 74,95% a Catalunya i amb un 73,6% a Lleida va batre rècords també serà determinant, tot i que tots dos blocs poden sortir reforçats d’un increment dels vots.

La votació d’avui promet ser d’infart tant per l’incertesa històrica del resultat com per tota la polèmica que ha envotat aquestes eleccions.

TerritoriLleida · Segrià
Més notícies de Lleida →

Més llegides

Tres escaladors rescatats al congost de Mont-rebei en dos operatius en menys de 24 hores

Successos

Els Mossos denuncien 252 conductors per excés de velocitat en tres hores i mitja a Ponent

Societat

Una incidència en les obres del bloc quirúrgic obliga a tancar sis quiròfans de l’Arnau de Vilanova

Salut

Mor als 73 anys el dirigent veïnal lleidatà Francesc Rosselló Ricart

Societat

65 anys de presó per a un home acusat d’agredir sexualment les seves tres nebodes menors a Lleida

Tribunals

També t’interessarà

La Paeria congela els impostos per al 2027 i amplia les bonificacions per fomentar l’habitatge assequible
Ajuntaments

La Paeria congela els impostos per al 2027 i amplia les bonificacions per fomentar l’habitatge assequible

Maria del Val · 21 oct. 2026
Desplegament policial a Lleida per evitar que una manifestació de Vox es trobi amb una concentració antifeixista
Política

Desplegament policial a Lleida per evitar que una manifestació de Vox es trobi amb una concentració antifeixista

ACN · 16 set. 2026
Enjuanes, Valls i Morón exerciran l’Alcaldia accidental de Lleida durant l’agost
Política

Enjuanes, Valls i Morón exerciran l’Alcaldia accidental de Lleida durant l’agost

Maria del Val · 30 jul. 2026

El butlletí de cada matí

Les notícies clau de Lleida, Ponent i el Pirineu, a la teva safata abans de les 8 h. Gratuït.