Societat

La proposta d’una advocada per penalitzar la difusió d’imatges íntimes sense consentiment

La proposta d'una advocada per penalitzar la difusió d'imatges íntimes sense consentiment
La filtració d’imatges de caràcter sexual que va patir l’actor català Santi Millán ha reobert el debat al voltant de la privadesa a Internet. Amb aquest, són nombrosos els casos que han posat de manifest les greus conseqüències que té la difusió de continguts que afecten de manera greu la intimitat de les persones.
 
En aquest context, l’advocada Elena Arbiol, recorda la importància de comptar amb un marc legislatiu que protegeixi el ciutadà, que, en aquests casos, es veu convertit en víctima. I afegeix, «les dades són clares ofertes per l’Agència Espanyola de Protecció de Dades són rotunds: 377 persones van presentar denúncies per difusió d’imatges íntimes només el 2021».
 
«La protecció de drets fonamentals, com és la intimitat, està garantida per la Constitució, i per això vulnerar aquest dret té conseqüències, recollides pel Codi Penal», afirma l’advocada.

És considerat delicte difondre imatges de caràcter sexual a Internet?

Tal com recull la Llei Orgànica 10/1995, de 23 de novembre, del Codi Penal estableix que aquelles persones que difonguin, revelin o cedeixin a tercers imatges o enregistraments audiovisuals sense consentiment de la persona afectada i que menyspreïn greument la intimitat personal d’aquesta seran castigades amb una pena de presó de tres mesos a un any, o una multa de sis a 12 mesos. La càrrega més gran serà per a aquella persona que iniciï la cadena il·legal, un acte que suma gravetat si aquesta és una persona que ha estat unida a la víctima per una relació d’afectivitat o si l’afectat o afectada és menor d’edat.
 
“De moment, la visualització i la retuiteja d’aquest tipus de vídeos, a costa que s’aprovi una nova reforma del Codi Penal, no és constituent de delicte, sinó que es castigaria la persona que ha obtingut les imatges en qüestió. Per tant, i com que una persona no pot controlar allò que rep als seus telèfons, cal crear una llei que penalitzi aquelles persones que enviïn aquest contingut, i no aquelles que el reben”, detalla l’experta.
 
Per la seva banda, la Llei de Garantia Integral de la Llibertat Sexual, aprovada el 26 de maig passat al Congrés, fixa una pena de multa d’un a tres mesos per a aquelles persones que rebin aquest tipus d’imatges o enregistraments i les difonguin a tercers sense el consentiment de la persona afectada. Aquesta llei, però, es troba actualment en tràmit al Senat.
 
“Ja hi ha sentències condemnatòries a les persones que reenvien imatges a tercers, fins i tot quan la persona afectada hagi remès aquestes imatges voluntàriament al principi. D’aquesta manera, no només es condemnen els continguts viralitzats, sinó aquells que s’hagin lliurat personalment, però els límits de difusió es veuen alterats”, aclareix Arbiol.

Denunciar un cas de violació de la intimitat

“Les noves tecnologies, malgrat els seus innombrables avantatges, s’estan convertint en una eina que permet danyar greument la privadesa dels usuaris de forma molt senzilla. Aquests abusos poden anar acompanyats d’una humiliació pública dels que apareixen als vídeos, fent malbé la imatge de la persona afectada”, exposa l’experta, que recorda que, per aquest mateix motiu, l’Agència Espanyola de Protecció de Dades (AEPD) ha creat canal exclusiu per a les víctimes de difusió d’imatges íntimes.
 
Aquesta agència és l’encarregada de rebre la denúncia i el contingut que s’està difonent; per després valorar cada cas concret i decidir si cal obrir un procediment sancionador contra aquelles persones que n’han difós el contingut. A més, aquest organisme posarà reclamacions a les plataformes que allotgin aquestes imatges perquè les retirin el més ràpidament possible, depenent del contingut el temps es demorarà entre les 2 i les 72 hores.

Més llegides

Tres escaladors rescatats al congost de Mont-rebei en dos operatius en menys de 24 hores

Successos

Els Mossos denuncien 252 conductors per excés de velocitat en tres hores i mitja a Ponent

Societat

Mor als 73 anys el dirigent veïnal lleidatà Francesc Rosselló Ricart

Societat

Una incidència en les obres del bloc quirúrgic obliga a tancar sis quiròfans de l’Arnau de Vilanova

Salut

Balaguer es vesteix de gala per celebrar la Festa Major del Sant Crist

Societat

També t’interessarà

Les persones desallotjades a Balaguer encara no han pogut tornar a casa
Societat

Les persones desallotjades a Balaguer encara no han pogut tornar a casa

Laura Quintana · 28 oct. 2026
Tàrrega activa un servei especial de bus urbà gratuït per Tots Sants
Societat

Tàrrega activa un servei especial de bus urbà gratuït per Tots Sants

Laura Quintana · 28 oct. 2026
Mollerussa demana a la ciutadania fotografies antigues de l’església de Sant Jaume
Societat

Mollerussa demana a la ciutadania fotografies antigues de l’església de Sant Jaume

Laura Quintana · 28 oct. 2026

El butlletí de cada matí

Les notícies clau de Lleida, Ponent i el Pirineu, a la teva safata abans de les 8 h. Gratuït.