L’escultura de la Mare de Déu de les Avellanes, una obra gòtica del segle XIV adquirida per la Generalitat en una subhasta, va arribar al Museu de Lleida el desembre del 2012, on es va exhibir de forma provisional durant cinc mesos, fins al maig de l’any passat.
Divendres vinent (19.00 hores), després de dotze mesos guardada a les sales de reserva del Museu, tornarà a lluir de cara al públic ara de forma definitiva en un lloc destacat de l’exposició permanent. Aquesta escultura gòtica de pedra policromada s’incorporarà a l’espai dedicat a l’Escola de Lleida d’escultura del segle XIV, que ja exhibeix obres del mestre a qui s’atribueix la peça, Bartomeu de Robió, autor del retaule de la Seu Vella.
L’escultura ha hagut d’esperar tot un any perquè es trobava «pendent de pressupost» per a l’adquisició d’una peanya per a l’exposició, tot un símptoma de les estretors pressupostàries del Museu de Lleida (vegeu el desglossament). La marededéu va ser al monestir de la Noguera fins a principis del segle XX, quan va ser venuda. La Generalitat la va comprar en una subhasta el 2011 per 130.000 euros.