L'ADF Bellagrabo denuncia l'aturada de l'activitat del GRAF a les Garrigues i el Segrià

REDACCIÓ / Lourdes Farré
Publicat: 
26-03-2025
Temps aproximat lectura Temps aproximat de lectura:
  • L'ADF Bellagrabo denuncia l'aturada de l'activitat del GRAF a les Garrigues i el Segrià
    Peu de foto: 
    Efectius del GRAF Lleida en una imatge d'arxiu ©Bombers

L'Agrupació de Defensa Forestal (ADF) Bellagrabo, que agrupa els municipis de Bellaguarda, Bovera i la Granadella, ha expressat la seva preocupació i decepció pels incompliments en la gestió i prevenció d'incendis forestals a la zona. Aquesta situació es produeix un any després del tancament de la seu del Grup de Recolzament en Actuacions Forestals (GRAF) de Lleida.

Tot i les garanties ofertes pel Departament d'Interior de la Generalitat, que va assegurar que la concentració del servei a Tremp no afectaria la capacitat operativa ni les actuacions de prevenció planificades als municipis de les Garrigues Altes, la realitat ha estat ben diferent. Un any després del tancament, s'ha constatat que les actuacions estratègiques previstes en municipis com Juncosa, Bovera, Almatret o Maials han quedat aturades. La distància geogràfica ha esdevingut un obstacle real per mantenir la mateixa intensitat en la prevenció d’incendis.

Les Garrigues Altes denuncien l'incompliment de compromisos en la gestió forestal
Peu de foto: 
Les Garrigues Altes denuncien l'incompliment de compromisos en la gestió forestal un any després del tancament del GRAF de Lleida ©Comunitat de Municipis Garrigues Altes

L’ADF Bellagrabo denuncia la paralització de les cremes prescrites programades per a la temporada 2024-2025, així com l'incompliment de la promesa de crear una cinquena base GRAF que donés cobertura específica a la zona. Aquest compromís s'havia presentat com a alternativa quan es va anunciar el tancament de la seu de Lleida, però no s’ha materialitzat. A més, diversos projectes de silvopastura iniciats conjuntament amb les Associacions de Propietaris Forestals han quedat abandonats, i no s'ha fet el seguiment dels plans de gestió forestal estratègica que s’havien iniciat. També s’ha detectat una reducció dràstica de les visites tècniques i les actuacions d'assessorament als municipis i entitats.

L'ADF recorda que la zona de les Garrigues Altes es troba en una àrea d'alt risc d'incendis forestals, especialment en el context actual d'emergència climàtica i sequera continuada. També insisteix que el servei és més eficient quan es troba a prop de l’àrea que s'ha de gestionar i que el coneixement específic dels membres del GRAF Lleida sobre el territori no ha trobat cap relleu.

Davant d’aquesta situació, l'ADF reclama al Govern de la Generalitat que reconsideri la seva decisió i restableixi la seu GRAF a Ponent per garantir la seguretat dels boscos i la població de les Garrigues.

Comparteix

També t'interessarà