El departament de Territori i Sostenibilitat va confirmar ahir el retorn de l’alosa Dupont a la timoneda d’Alfés, una dècada després que la Generalitat la declarés extingida en el que havia sigut el seu únic hàbitat a Catalunya. Després d’alguns albiraments aïllats i sense confirmar en els últims anys, tècnics del Centre Forestal de Catalunya han verificat la presència a la timoneda d’almenys quatre exemplars, que van identificar només pel cant. És una au esquiva i molt difícil de veure, però que, malgrat uns hàbits que la conselleria descriu com a “molt discrets”, ha tingut un protagonisme inusual en la història recent de Lleida.
Fins a l’any 2006, l’existència d’aquesta espècie, juntament amb altres aus estèpiques, va ser un factor important en la declaració dels secans d’Alfés com a zona d’especial protecció d’aus (zepa), cosa que va implicar limitar el reg del Segarra-Garrigues en aquest municipi a una dotació de suport. També va influir en la decisió del Govern tripartit quan, el 2007, va descartar construir l’aeroport en aquesta localitat per fer-ho a Alguaire. La desaparició de l’alosa becuda a partir d’aquesta data va ser un fet que la justícia va valorar a l’ordenar el 2015 el tancament de l’aeròdrom d’Alfés. Aquests episodis han provocat malestar al poble, l’alcalde del qual, Hilari Guiu, ha qüestionat en diverses ocasions que aquest ocell hagi existit mai a la timoneda.
La conselleria va apuntar que la població d’aloses Dupont a la timoneda és “molt precària” i va atribuir-ne el retorn a una “recolonització” per part d’exemplars de les colònies més pròximes, com les d’Aragó, a uns 40 quilòmetres d’Alfés. Va apuntar que “extremarà les precaucions” per “reduir impactes i molèsties” a aquesta espècie i contribuir així a recuperar-la a Catalunya. Fonts del departament van precisar que estudiaran “si és necessària alguna mesura addicional de protecció”, malgrat que van puntualitzar que “encara no hi ha res decidit” sobre aquesta qüestió.
Confirmen que alliberaran al maig un altre ós al Parc de l’Alt Pirineu
El nou ós d’origen eslovè que haurà de rellevar el mascle Pyros serà alliberat al Parc de l’Alt Pirineu el proper mes de maig, en una ubicació encara per decidir. Així ho van explicar membres de les administracions i entitats que participen en el projecte PyrosLife per a la conservació de l’ós al Pirineu, després de reunir-se a Llavorsí amb representants del sector ramader. Aquest col·lectiu ha expressat de forma reiterada el seu rebuig a deixar anar més exemplars. Aquesta reintroducció pretén evitar problemes de consanguinitat a la colònia d’óssos del Pirineu central, tots descendents de Pyros.