L’alcalde de Lleida, Fèlix Larrosa, ha plantejat aquest dilluns incorporar l’any vinent un servei d’intermediació i inserció laboral a l’Oficina Única d’acollida de persones que arriben durant la campanya agrària. La proposta, que ha rebut una bona acollida dels sectors productius presents al Fòrum Secore, busca que l’Institut Municipal d’Ocupació (IMO) connecti les persones amb permís de treball amb empreses que necessiten mà d’obra, oferint també formació i capacitació per facilitar la seva incorporació en sectors com la construcció, la restauració, el metall o la logística.
Segons Larrosa, l’objectiu és establir “un procés d’acompanyament que orienti, formi i capaciti les persones” per donar resposta a la demanda de personal i reduir la pressió social que es genera a la ciutat durant els mesos de campanya. Aquesta mesura complementaria el procés de regularització temporal de persones sense documentació en el marc del nou Reglament d’Estrangeria.
Enguany, s’ha ampliat el dispositiu amb 40 places a l’alberg de Seròs, operatiu al maig i al setembre, gestionat pel Consell Comarcal del Segrià en coordinació amb la Delegació del Govern, la Diputació, el SOC i l’Ajuntament de Lleida. Aquesta ampliació ha permès acollir persones abans de l’activació del pavelló de Fira de Lleida i també aquelles que continuen a la ciutat un cop finalitzada la campanya principal.
El dispositiu d’acollida ha atès 1.023 persones entre el 2 de juny i el 31 d’agost, registrant 6.642 pernoctacions, una xifra lleugerament inferior a la de l’estiu passat. El 61% de les persones ateses disposava de permís de treball, davant del 39% que es trobava en situació irregular. A més, s’han realitzat 2.696 atencions socials i s’ha reforçat l’oferta de serveis, com dutxes, consigna i bugaderia, així com informació en diversos idiomes sobre els refugis climàtics.
Pel que fa als allotjaments per a persones amb contracte laboral, 129 treballadors, 12 dones i 117 homes, han estat allotjats en 16 pisos de l’Empresa Municipal d’Agenda Urbana (EMAU), amb 95 persones encara allotjades i amb sortida prevista per a finals de setembre o principis d’octubre.