L’eivissenca Jèssica Ferrer s’enduu el Maria Mercè Marçal
La poetessa eivissenca Jèssica Ferrer Escandell va rebre aquest dissabte el 27è Premi de Poesia Maria Mercè Marçal per L’exoesquelet, una exploració poètica sobre com els vincles configuren la identitat individual. El guardó es lliurava per primera vegada a Ivars d’Urgell, poble natal de l’autora i, concretament, a la casa d’infantesa de Marçal, Cal Tous.
“Ho rebo amb molt d'agraïment i respecte, sobretot per la memòria de Maria Mercè Marçal i la seva voluntat de construir una genealogia literària escrita per dones”, va assegurar l’autora. A través de diferents diàlegs amb altres referents literaris, Ferrer reivindica els “vincles comunitaris” en un context de crisi humanitària i climàtica.
Ferrer és filòloga catalana, professora de llengua i literatura i autora de Som aquí (LaBreu, Adia, Buc i Cafè Central Edicions, 2022, Premi Francesc Garriga de Poesia) i Fissures (Fonoll, 2023). També forma part del duet Ses honorables virtuts il·lògiques i és cofundadora de la Revista078.
L’obra guanyadora rebrà 5.000 euros, una quantia que s’amplia respecte a anys anteriors, i la primera edició a càrrec de Pagès Editors dins la col·lecció La Suda. En aquest sentit, Eulàlia Pagès va reconèixer el certamen com “un premi ben considerat dins dels territoris de parla catalana”. Cal recordar que enguany s’han rebut 87 originals, essent la segona millor xifra històrica del premi.
Per primera vegada, ha estat un jurat completament femení qui ha seleccionat el títol premiat. Mireia Calafell, Teresa Pascual, Blanca Llum Vidal, Laia Martínez i Teresa Colom són les poetesses que l’han conformat.
Ivars d’Urgell s’alça com a capital de la poesia dels Països Catalans
Després d’iniciar un període d’itinerància en la seu de l’acte de lliurament dels premis el passat 2024, enguany era el torn d’Ivars d’Urgell, que serà seu de l’esdeveniment de forma bianual. L’alcalde de la vila, Joan Carles Sánchez, va voler reivindicar el paper d’Ivars com a “capital de la poesia dels Països Catalans” en un acte literari que també estrenava nou format. Sota el lema La meva Marçal, l’escriptora Carme Vidal Huguet va conduir diferents expressions artístiques en les quals es va aprofundir en l’obra i figura de la poetessa ivarsenca. A més, es va substituir el tradicional sopar per un refrigeri a peu dret als jardins de la casa.
Per la seva part, el president del Consell Comarcal del Pla d’Urgell, Carles Palau, va voler posar en relleu el Maria Mercè Marçal com “una eina per continuar amb la defensa del català”. Palau també va anunciar que l’ens comarcal donarà suport al Museu Nacional d’Art de Catalunya (MNAC) davant la sentència que avala la retirada de les pintures murals de Sixena.







