La reforma local de l’Estat continua donant sorpreses als ajuntaments lleidatans més d’un any després d’aprovar-se, el desembre del 2013. La norma veta que els nous consistoris nomenin regidors com a tresorers, una pràctica habitual des de fa dècades, especialment en aquelles localitats on escasseja el personal a les oficines municipals. Exigeix que aquesta responsabilitat recaigui sobre funcionaris amb habilitació estatal, una figura que no tenen molts d’ells.
Aquest canvi ha agafat per sorpresa nombrosos ajuntaments de Lleida: des del juliol passat, almenys una vintena han nomenat edils al capdavant de la tresoreria, tal com feien fins ara.
Actualment, només l’ajuntament de Mollerussa té assignada la plaça de tresoreria per a un funcionari amb habilitació estatal, segons dades del departament de Governació. Davant dels problemes per aplicar aquesta norma, l’Estat va aprovar un nou règim transitori que obre la porta que municipis posin la tresoreria en mans de funcionaris locals o de la Diputació (veugeu el desglossament). Governació ha reclamat a l’Executiu espanyol que aclareixi la normativa en aquest sentit i l’adapti a la realitat de poblacions amb escàs personal municipal, mentre que la Diputació ja va anunciar dies enrere que busca solucions perquè els consistoris puguin seguir controlant la tresoreria de forma autònoma, sense tenir l’obligació de cedir la gestió a l’ens provincial.
Un altre canvi afecta els gerents dels consells, fins ara càrrecs de confiança. Governació ha distribuït un informe que, d’acord amb la reforma local estatal, insta a seleccionar-los mitjançant concursos públics. Alguns consells lleidatans han nomenat ja els seus gerents com a càrrecs eventuals, igual que en mandats anteriors, si bé alguns ho han fet de forma provisional a l’espera de treure la plaça a concurs. És el cas de la Segarra, mentre que el Segrià no disposa per ara d’aquest càrrec, a l’espera de convocar la plaça.
Per la seua part, el Solsonès nomenarà Marc Carrera per a la gerència del consell i del centre sanitari.