Cultura

L’exposició ‘Dones que porten el nom de Lleida’ inicia a Maldà la itinerància pels municipis

L’exposició ‘Dones que porten el nom de Lleida’ inicia a Maldà la itinerància pels municipis

La diputada d’Igualtat i Cooperació Internacional, Helena Martínez, ha fet aquest divendres, l’acte formal de traspàs de l’exposició ‘Dones que donen nom a Lleida’ a l’alcaldessa de Maldà, Anna Salla, que l’acollirà al seu municipi en la primera parada que farà per diferents ajuntaments del territori. Salla ha assistit a l’entrega de l’exposició juntament amb el dibuixant i autor dels retrats, Paco Ermengol, regidor també al mateix municipi i raó per la qual Maldà serà la primera parada. Les següents poblacions que acolliran l’exposició són Albesa i Camarasa, d’on són originàries Victorina Vila i Maria Rúbies.

Es tracta d’una exposició que mostra la biografia i les imatges de 12 dones del territori que han destacat en diferents camps com la ciència, la cultura i la política i que han fixat al món el nom de Lleida. Recordem que també van ser les 12 imatges que van aparèixer al calendari de la Diputació de Lleida per aquest any 2022 i del qual se’n van repartir més de 2500 exemplars. Tan l’exposició com els calendaris van ser iniciativa de l’Àrea d’Igualtat de la Diputació de Lleida.

La diputada Helena Martínez ha explicat que aquesta exposició ha servit per reivindicar les dones que ens han precedit i reconèixer la seva contribució històrica en diferents àmbits, ja que malauradament en molts casos, no se’ls ha donat el reconeixement que es mereixen. “Dones que donen nom a la història de Lleida des de diferents àmbits i punts del territori, moltes vegades no reconegudes ja que la història majoritàriament ha estat escrita per homes, però recordem que tant història com Lleida són noms de dones”, apunta Martínez.

L’exposició està formada per les imatges d’Aurembiaix d’Urgell i de Subirats, Margarida Rugall, Zoe Rosinach i Pedrol, Martina Castells i Ballespí, Maria Rúbies i Garrofé, Victorina Vila i Badia, Teresa Torrelles i Espina, Dolors Piera i Llobera, Aurèlia Pijoan i Querol, Concepció González i Maluquer, RosaViñals i Lladós i Maria Mercè Marçal, dones representants d’èpoques molt diverses, des del segle XII i fins a l’actualitat i que van ser rellevants per la tasca que van dur a terme.

TerritoriMaldà · Urgell
Més notícies de Maldà →

Més llegides

Tres escaladors rescatats al congost de Mont-rebei en dos operatius en menys de 24 hores

Successos

Els Mossos denuncien 252 conductors per excés de velocitat en tres hores i mitja a Ponent

Societat

Mor als 73 anys el dirigent veïnal lleidatà Francesc Rosselló Ricart

Societat

Una incidència en les obres del bloc quirúrgic obliga a tancar sis quiròfans de l’Arnau de Vilanova

Salut

Balaguer es vesteix de gala per celebrar la Festa Major del Sant Crist

Societat

També t’interessarà

El teatre apropa la inclusió a l'alumnat de l'Urgell
Cultura

El teatre apropa la inclusió a l’alumnat de l’Urgell

Laura Quintana · 26 oct. 2026
Lo Memefest de Tàrrega clou la 8a edició amb 2.000 assistents
Cultura

Lo Memefest de Tàrrega clou la 8a edició amb 2.000 assistents

Laura Quintana · 26 oct. 2026
L’Urgell impulsa set vídeos per divulgar el seu patrimoni ibèric
Cultura

L’Urgell impulsa set vídeos per divulgar el seu patrimoni ibèric

Laura Quintana · 19 oct. 2026

El butlletí de cada matí

Les notícies clau de Lleida, Ponent i el Pirineu, a la teva safata abans de les 8 h. Gratuït.