El sector de la fruita de Lleida s’està bolcant amb les retirades de fruita de pinyol davant de la greu situació en la qual es troba a causa del tancament de les fronteres russes. Les indústries catalanes han gestionat fins ara retirades de préssecs i nectarines per un volum total de 4.050 tones, segons va explicar ahir la conselleria d’Agricultura. Es tracta d’un volum que pràcticament tot prové de les comarques de Lleida. A més, el departament que dirigeix Josep Maria Pelegrí calcula que la xifra s’elevarà a 6.250 la setmana vinent.
Precisament ahir es van reunir alts càrrecs de la conselleria i del departament d’Agricultura d’Aragó per optimitzar conjuntament la gestió de les retirades de fruita de pinyol. En la trobada es va apuntar que la suma total de les retirades efectuades i previstes per als pròxims dies suposaria un volum d’unes 6.500 tones, al qual caldria afegir 3.500 més que s’han d’autoritzar.
D’altra banda, el responsable del sector de la fruita d’UP, Xavier Gorgues, va alertar que a Lleida estan en perill entre 2.000 i 3.000 llocs de treball pel veto rus. Va advertir que no només es tracta de feina al camp i les centrals, sinó d’altres sectors lligats al primari. Va esmentar, entre d’altres, els dels fitosanitaris o el transport.
A més a més, Brussel·les manté la seua política i ahir el comissari d’Agricultura, Dacian Ciolos, va demanar a Espanya que aporti «dades i xifres» que acreditin la necessitat d’estendre a més productes, com els cítrics, els ajuts urgents adoptats per evitar la caiguda dels preus als sectors més afectats pel veto rus. Tanmateix, hi ha altres sectors que també alerten que poden necessitar suports, des del lacti fins al carni.
Espanya aposta per activar mesures d’intervenció per a les produccions les campanyes de les quals encara no han començat i donar així «tranquil·litat» als mercats, com va deixar clar en el consell de ministres de la UE la titular espanyola, Isabel García Tejerina, que adverteix que els 125 milions d’euros pressupostats per Brussel·les quedaran curts si hi ha més sectors afectats. La Generalitat adverteix que el veto rus deixa a l’aire 110 milions en exportació, 40 dels quals sols en fruita dolça.