Cultura

Llueix el romànic d’Agramunt

Llueix el romànic d’Agramunt

El romànic de la capital de la Ribera del Sió llueix tota la seua esplendor. Als treballs de rehabilitació realitzats per l’arquitecte Josep Mora en les últimes dècades, s’hi van unir ahir la recuperació de l’emblemàtic pòrtic de Santa Maria i la presentació dels nous vitralls de la façana principal del temple. D’una banda, el restaurador del Centre de Restauració de Béns Mobles de la Generalitat (CRBM), Rudi Ranesi, va presentar les feines de recuperació de la iconografia i la decoració de la portalada.

Si bé el monument ha estat tapat per una malla des del 2011, en els últims tres mesos s’ha netejat la pedra, s’han retirat els nius d’orenetes, s’han retirat restes de materials d’anteriors intervencions i s’ha reajuntat la pedra que forma el pòrtic. Es tracta d’una pedra arenosa que es degrada amb facilitat i que ha vist altres intervencions els anys 1910, 1935 i 1980. En aquesta última, es van recuperar les bases de les columnes i arquivoltes.

Després d’aquests treballs quedarà pendent per a una pròxima fase que la intervenció es completi amb la restauració de la policromia a les arquivoltes i el grup escultòric.

En la mateixa jornada, es van presentar també els vitralls de la rosassa i de les finestres laterals de la façana principal del temple, dissenyades per l’artista Serafina Balasch i construïdes per Gerard Balcells. L’acte va ser presidit pel conseller d’Empresa, Jordi Baiget i l’arquebisbe de la Seu d’Urgell, Joan-Enric Vives, que van ser acompanyats per l’alcalde Bernat Solé i els regidors del consistori i comarca. També hi van ser presents el president de la Diputació de Lleida, Joan Reñé, el delegat de la Generalitat Ramon Farré i el delegat territorial de Cultura, Josep Borrell.

En un primer moment, estava previst que la inauguració fos a càrrec del conseller de Cultura, Santi Vila, que finalment no hi va poder assistir. Les intervencions sumen inversions de 109.000 i 12.000 euros respectivament.

Per la seua part, Reñé va destacar el fet d’haver "valorat el llegat patrimonial" en una intervenció en la qual va manifestar que "el patrimoni cultural és l’element que més eficaçment i simbòlicament representa la identitat emprenedora i mil·lenària del nostre país".

Més llegides

Sorteig de les 144 meses electorals de Lleida per al 29-N

Eleccions

Mor una interna del Centre Penitenciari Ponent després d’un intent de penjament

Successos

Es reobre el cas de l’assassinat d’Isaac Martínez 20 anys després

Tribunals

Tres restaurants de Lleida, el Pirineu i l’Aran, guardonats a la Guia Augusta 2027

Agroalimentària

La manifestació de l’11-N a Lleida sortirà de la plaça Ricard Viñes

Societat

També t’interessarà

Ponent i Acció impulsa el sector audiovisual amb 27 rodatges i 1,2 milions d'euros d'impacte econòmic
Cinema

Ponent i Acció impulsa el sector audiovisual amb 27 rodatges i 1,2 milions d’euros d’impacte econòmic

ACN · 6 nov. 2026
Cultura

Alcoletge habilitarà un nou espai memorial dedicat a les víctimes de la Guerra Civil

Maria del Val · 3 nov. 2026
Cinema

‘El túnel de Montclar’ recupera la història dels presos que van construir els Canals d’Urgell

Laura Quintana · 2 nov. 2026

El butlletí de cada matí

Les notícies clau de Lleida, Ponent i el Pirineu, a la teva safata abans de les 8 h. Gratuït.