El Govern de la Generalitat ha aprovat la modernització de la xarxa de distribució de reg del Canalet de Tàrrega, un projecte que s’incorpora al sistema Segarra-Garrigues amb l’objectiu de millorar l’eficiència i la sostenibilitat dels regadius de la zona. Aquesta actuació beneficiarà els termes municipals de Tàrrega, Vilagrassa, Anglesola, Preixana i Verdú, que formen part de la Comunitat de Regants de l’Alt Urgell.
El projecte, que preveu canonades a pressió i noves estratègies de gestió dels conreus, s’emmarca dins del procés d’implantació del Segarra-Garrigues, una infraestructura que el Govern vol estendre a nous àmbits per optimitzar l’ús de l’aigua i modernitzar els regadius històrics.
Juntament amb aquesta actuació, el Govern també ha aprovat el Protocol de control de modernització dels regs històrics de Belianes, Preixana i els Plans de Sió, que abasta unes 1.800 hectàrees dins d’espais de la Xarxa Natura 2000. El document estableix els criteris per garantir la compatibilitat entre el reg i la conservació del medi, mantenint el mosaic agrari tradicional i afavorint la presència d’aus estepàries.
Aquest protocol dóna continuïtat a l’Acord de Govern de 2010, que ja fixava la necessitat de compatibilitzar la modernització dels regs amb la protecció ambiental. Inclou també un seguiment tècnic i ecològic per avaluar l’impacte de les noves pràctiques de reg sobre els hàbitats naturals.