Cultura

Més túmuls funeraris a Almenara

Més túmuls funeraris a Almenara

Les excavacions a la necròpoli tumular preibèrica d’Almenara, nucli d’Agramunt, han posat al descobert cinc nous túmuls, que se sumen a la trentena d’estructures localitzades fins al moment. En tres d’aquests encara es conservaven els vasos en què es van dipositar les cendres dels difunts després de la incineració del cos. L’arqueòleg responsable dels treballs, Andreu Moya, va destacar que “alguns dels túmuls localitzats encara conserven una línia com a element de senyalització de la tomba, que sobresurt de la resta”.

Aquesta és la quarta campanya d’excavacions de la necròpoli tumular preibèrica, que va començar el 20 d’agost passat i acabarà avui. Durant dos setmanes un equip format per una desena d’arqueòlegs i persones voluntàries  van dur a terme els treballs de delimitació de la superfície del jaciment i de consolidació de cinc túmuls que van aparèixer entre l’any passat i l’anterior a l’extrem oest.

La necròpoli tumular d’Almenara, que data dels segles VII-VIII aC, la va descobrir un veí de la localitat, Josep Balcells, als anys setanta del segle passat. L’arqueòleg Joan Maluquer va impulsar una primera intervenció en la qual es van catalogar una desena de tombes. Actualment hi ha localitzades unes trenta-cinc estructures, de les quals una trentena són túmuls circulars. L’ajuntament d’Agramunt va decidir reprendre les excavacions a la necròpoli per fer-la visitable al públic, treballs que des del 2014 supervisen Iltirta Arqueologia i la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) durant un parell de setmanes a l’estiu.

La campanya, oberta al públic per donar a conèixer l’arqueologia

La peculiaritat de les excavacions al jaciment d’Almenara és que estan obertes a la ciutadania a fi de donar-los a conèixer aquesta necròpolis preibèrica i l’ofici de l’arqueòleg. En la jornada d’ahir van participar en els treballs veïns de la localitat de Sant Martí de Maldà acompanyats dels seus fills. Tant l’Ester com el Marc van posar en relleu la iniciativa, ja que “vivim en un món molt virtual en el qual poder fer una activitat amb les mans és molt productiu i enriquidor”. També van destacar que “els nens aprenen més amb sistemes vivencials, és molt diferent poder excavar amb les teues pròpies mans un jaciment que el fet de veure’l en una fotografia en un llibre o a l’ordinador”. Finalment, van apuntar que l’arqueologia és una disciplina “difícil d’entendre” però que “iniciatives d’aquestes característiques ajuden a divulgar-la”.

TerritoriAgramunt · Urgell
Més notícies de Agramunt →

Més llegides

Tres escaladors rescatats al congost de Mont-rebei en dos operatius en menys de 24 hores

Successos

Els Mossos denuncien 252 conductors per excés de velocitat en tres hores i mitja a Ponent

Societat

Mor als 73 anys el dirigent veïnal lleidatà Francesc Rosselló Ricart

Societat

Una incidència en les obres del bloc quirúrgic obliga a tancar sis quiròfans de l’Arnau de Vilanova

Salut

Balaguer es vesteix de gala per celebrar la Festa Major del Sant Crist

Societat

També t’interessarà

El teatre apropa la inclusió a l'alumnat de l'Urgell
Cultura

El teatre apropa la inclusió a l’alumnat de l’Urgell

Laura Quintana · 26 oct. 2026
Lo Memefest de Tàrrega clou la 8a edició amb 2.000 assistents
Cultura

Lo Memefest de Tàrrega clou la 8a edició amb 2.000 assistents

Laura Quintana · 26 oct. 2026
L’Urgell impulsa set vídeos per divulgar el seu patrimoni ibèric
Cultura

L’Urgell impulsa set vídeos per divulgar el seu patrimoni ibèric

Laura Quintana · 19 oct. 2026

El butlletí de cada matí

Les notícies clau de Lleida, Ponent i el Pirineu, a la teva safata abans de les 8 h. Gratuït.