Al voltant del 40% de metges lleidatans no tenen plaça en propietat, xifra que es troba a prop de la mitjana espanyola (46,7%), segons un estudi presentat ahir per l’Organització Mèdica Col·legial d’Espanya (OMC), que destaca que la inestabilitat és un dels principals problemes de la professió.
Així, la majoria de metges que treballen en la sanitat pública no té plaça fixa i encadena contractes precaris. Gairebé la meitat de metges que treballen en aquestes condicions ho fa amb un contracte inferior a sis mesos. La mitjana de contractes firmats és de 3,78 a l’any entre els doctors que estan treballant i de 5,3 a l’any entre els que no tenien feina en el moment en què es va fer l’estudi. De fet, el 70% de noves contractacions de l’hospital Arnau de Vilanova són inferiors a un mes, tal com va publicar aquest diari.
El Col·legi de Metges de Lleida compta amb uns 1.700 col·legiats, de forma que més de 600 no tindrien plaça fixa, segons aquest informe.A més, s’ha de destacar que Lleida és la segona província espanyola amb més atur entre entre els col·legiats sense plaça en propietat, amb un 25% d’ells, només superada per Biscaia, amb un 40%. El president de l’OMC, Juan José Rodríguez Sendín, va qualificar la situació d’extremament perillosa perquè «provoca una desmotivació que pot afectar la qualitat assistencial». L’estudi de l’OMC constata també que la majoria de metges formats a Espanya que treballen a l’estranger ho fa des de fa menys de cinc anys i el 31,3%, des de fa menys d’un, cosa que corrobora l’èxode d’especialistes en els últims temps. Segons Oriol Yuguero, vocal de la Camfic, que representa els metges de família, la situació no és nova, encara que s’ha agreujat amb la crisi econòmica. «Cal replantejar el sistema sanitari perquè hi ha molta inestabilitat laboral», va assegurar.
Així mateix, va apuntar que l’atur mèdic no és gaire comú, encara que va reiterar la precarietat de les condicions de treball tant en la sanitat pública com en la privada. Altres doctors consultats van explicar que la situació es deu a les retallades i a la creixent desconsideració de la feina de metge i van assegurar que en els últims anys els metges s’han convertit en mà d’obra barata i el sector empresarial se n’aprofita per fer contractes precaris amb sous baixos. També van dir que Espanya és un dels països on els metges cobren menys, cosa que obliga en moltes ocasions els joves que acaben la residència a anar-se’n a altres països com Portugal o França.