Montgai celebra la 16a Fira del Sabó amb el repte d’omplir el cel de bombolles
Montgai acollirà el pròxim diumenge, 13 d’abril, la 16a edició de la Fira del Sabó i la cosmètica natural, una cita consolidada al territori que reuneix 28 artesans saboners. L’esdeveniment, conegut com a Fira Net, inclourà com a gran novetat l’‘Ensabonada de Montgai’, una prova col·lectiva que busca assolir en el 2026 el rècord Guinness de la major quantitat de bombolles de sabó flotant simultàniament a l’aire.
L’acte de presentació ha comptat amb la diputada Estefania Rufach, l’alcalde Jaume Gilabert i la mestra sabonera Teresa Solé. Rufach ha destacat el valor d’aquesta fira temàtica i especialitzada, mentre que Gilabert ha explicat que, tot i no poder-se inscriure enguany al Guinness, “farem la prova prèvia per intentar-ho l’any que ve”.
Per fer realitat aquest repte, es repartiran aparells per fer bombolles i impermeables entre els participants, i s’utilitzarà tecnologia per mesurar-ne la quantitat a l’aire, buscant la màxima precisió.
Per altra banda, la tradició sabonera de Montgai, que es remunta al segle XIX, prendrà protagonisme amb una demostració en directe de com s’elabora el sabó artesanal de caldera, fet amb oli reciclat i seguint mètodes tradicionals. La mestra sabonera Teresa Solé ha revelat que un dels ingredients clau per aconseguir un sabó blanc és la cansalada de pernil.
A la Sala del Sabó, els visitants també podran veure com antigament es recollien les morques d’oli i la planta de la barrella, imprescindible per fer lleixiu, un component essencial en l’elaboració del sabó.
A més, es podran trobar productes de cosmètica natural i sabó de tocador, elaborats per membres de l’Obrador d’Artesans Saboners de Catalunya, que compta amb més de 28 creadors amb marca pròpia. Des del 2017, Montgai ostenta el reconeixement de ‘Poble d’Ofici Singular del Sabó’, atorgat per la Generalitat de Catalunya pel seu patrimoni en aquest àmbit.
Abans de la fira, ja s’han celebrat tallers de sabó dirigits per les mestres saboneres locals. A més, el dissabte 12 d’abril, l’Associació d’Artesans Saboners de Catalunya organitzarà unes jornades tècniques.
L’esdeveniment també inclou la Marxa popular del Baix Sió, amb dos recorreguts de 20,5 km (Sisó) i 12,25 km (Xoriguer), promoguda per l’Associació Atlètica km0 Ponent i l’Ajuntament de Montgai.