Economia

Nou rècord de visitants del COU d’Àger, que vol aconseguir una doble certificació

Nou rècord de visitants del COU d'Àger, que vol aconseguir una doble certificació

Atansar l’astronomia a gairebé 33.000 visitants en un any. Aquest és el nou i exitós rècord que el Centre d’Observació de l’Univers (COU) del Parc Astronòmic del Montsec (PAM) ha presentat com a tancament de la temporada de l’any 2017. I és que, des que el centre va obrir les portes el 2009, les xifres de persones que han visitat les instal·lacions no han deixat d’augmentar. Tant és així que, en aquestes nou temporades de funcionament, ja són més de 235.000 visitants els que han passat pel centre.

Gestionat directament pel consell comarcal de la Noguera des del 2013, el COU acumula creixement any rere any. i són “conscients que superar els 33.000 visitants és difícil, però seria fantàstic”, afirma el director científic del Parc Astronòmic, Salvador Ribas. “El nostre objectiu principal és intentar mantenir aquests valors de visitants per sobre de 30.000 persones”.

Des del consell comarcal de la Noguera, presidit per Concepció Cañadell, al costat del conseller responsable, Carlos Garcia, van destacar el “retorn econòmic que el funcionament del PAM significa per al sector turístic del Montsec (allotjament, restauració, serveis., etc.)”. Segons un estudi encarregat a una consultora, la mitjana de despesa per cada visitant a les instal·lacions és de 60 euros, xifra que representa prop de dos milions d’euros a l’any.

D’altra banda, el Centre d’Observació de l’Univers va tancar l’any 2017 amb un objectiu més: aconseguir convertir la zona del Montsec en el primer territori del món a obtenir dos de les certificacions de més prestigi internacional en l’àmbit de la qualitat del cel. Actualment, la zona compta amb la Certificació com a Reserva i Destinació Turística Starlight (atorgat per la Fundació Starlight, entitat que gestiona les certificacions per delegació de la Unesco), però el Montsec en vol més, i per això es presentarà com a candidatura a la certificació que atorga la International Dark Sky (IDS), amb seu als Estats Units.

“El que més sorprèn la gent és poder descobrir el veritable cel, el cel fosc”, explica Salvador Ribas, director científic del PAM, quan parla sobre l’experiència dels prop de 33.000 visitants que han passat pel centre el 2017. “La majoria de gent viu en una ciutat i tenen dificultats per veure el cel per la contaminació lluminosa, per això els impressiona veure la quantitat de cossos que es poden veure en un veritable cel”, explica.

Ribas afirma que prop del vuitanta per cent de visitants del Parc Astronòmic del Montsec són de les províncies de Barcelona i Lleida, per la seua proximitat. A prop o lluny, el cert és que els que es desplacen fins al COU no tenen problema a repetir. “En surten encantats”, afirma Ribas, “per això més d’un 30 per cent dels visitants que rebem són repetidors”.

Malgrat la tecnologia i l’acollidor cel de la Noguera, l’increment anual d’usuaris no només respon a “aquestes característiques úniques”, sinó que els múltiples esdeveniments que s’organitzen durant la temporada “tenen molt bona acollida”.

Per a la nova temporada d’aquest 2018, el Centre d’Observació de l’Univers prepara novetats, entre les quals es troba l’organització de la nova exposició permanent que forma part del projecte transfronterer Pirineus La Nuit.

TerritoriÀger · Noguera
Més notícies de Àger →

Més llegides

Tres escaladors rescatats al congost de Mont-rebei en dos operatius en menys de 24 hores

Successos

Els Mossos denuncien 252 conductors per excés de velocitat en tres hores i mitja a Ponent

Societat

Mor als 73 anys el dirigent veïnal lleidatà Francesc Rosselló Ricart

Societat

Una incidència en les obres del bloc quirúrgic obliga a tancar sis quiròfans de l’Arnau de Vilanova

Salut

Balaguer es vesteix de gala per celebrar la Festa Major del Sant Crist

Societat

També t’interessarà

Unió de Pagesos clou la campanya ‘Disfruita-la’ a Montgai amb 150 infants
Economia

Unió de Pagesos clou la campanya ‘Disfruita-la’ a Montgai amb 150 infants

Laura Quintana · 2 oct. 2026
El projecte del camí de la planta de biogàs de la Sentiu s’endarrereix
Economia

El projecte del camí de la planta de biogàs de la Sentiu s’endarrereix

Laura Quintana · 14 set. 2026
L'Ajuntament de la Sentiu de Sió haurà de tramitar una consulta sobre el projecte de la macroplanta de biogàs
Economia

L’Ajuntament de la Sentiu de Sió haurà de tramitar una consulta sobre el projecte de la macroplanta de biogàs

Paula Martínez · 25 ag. 2026

El butlletí de cada matí

Les notícies clau de Lleida, Ponent i el Pirineu, a la teva safata abans de les 8 h. Gratuït.