Després de l’estrena al Teatre de la Llotja de Lleida, l’espectacle ‘Òpera a les Venes’ inicia una gira pels municipis del territori que rega el Canal d’Urgell, amb quatre funcions a Juneda, Mollerussa, Bellpuig i Ponts. Per facilitar la seva adaptació als teatres comarcals, es presentarà una versió sense orquestra, amb el pianista Bernat Bonjorn.
Les actuacions tindran lloc: el 4 de maig al Teatre Foment de Juneda (les Garrigues), l’1 de juny al Teatre l’Amistat de Mollerussa (el Pla d’Urgell), el 7 de juny al Teatre Armengol de Bellpuig (l’Urgell) i el 8 de juny a la Sala 1 d’Octubre de Ponts (la Noguera)
Un espectacle innovador que connecta òpera i territori
‘Òpera a les Venes’ és una producció de l’Orfeó Lleidatà, com a cor resident del Teatre de la Llotja, impulsada per la Fundació Canals d’Urgell en commemoració dels 60 anys de la concessió de la titularitat dels Canals d’Urgell a la Comunitat General de Regants. Amb la participació de l’Orquestra Simfònica Julià Carbonell, aquesta proposta interdisciplinària combina música, dansa, teatre i audiovisuals per narrar la història d’aquesta infraestructura que va transformar el territori.
Basada en el llibre ‘Aigua a les venes. Crònica d’un miracle català universal’ de Francesc Canosa, l’obra incorpora grans escenes corals del repertori operístic per explicar l’impacte històric i social del Canal d’Urgell.
Amb direcció musical de Xavier Pagès-Corella i direcció escènica de Dani Coma, l’elenc inclou la mezzosoprano Marta Infante, l’actriu Begonya Ferrer i els artistes Santi Serratosa i Jana García (percussió corporal i dansa). L’audiovisual és a càrrec de la productora Kionalia i la direcció de producció de Pol Pastor
L’espectacle recull obres d’autors coetanis a la construcció del Canal d’Urgell, amb fragments icònics de Verdi, Puccini, Saint-Saëns i Bizet. El repertori inclou peces com el ‘Va, pensiero’ de Nabucco, el ‘Gloria all’Egitto’ d’Aida, el cor de Gitanos d’Il trovatore o la Havanera de Carmen. També s’interpretarà un arranjament especial dels Goigs a la Verge del Remei.
Més que un espectacle: cultura, patrimoni i producte local
Coincidint amb l’estrena a Lleida, la plaça del Teatre de la Llotja acollirà una mostra de productes amb Denominació d’Origen de les cinc comarques regades pel Canal d’Urgell (Noguera, Urgell, Pla d’Urgell, Garrigues i Segrià), reforçant la vinculació entre cultura, paisatge, turisme i gastronomia.
‘Òpera a les Venes’ posa en valor el llegat del Canal d’Urgell, la infraestructura hidràulica més important del segle XIX a Catalunya, que va transformar econòmicament i socialment les terres de Ponent. Amb 323 km de canals principals, 2.700 km de xarxa secundària i 72.000 hectàrees regades, aquesta obra va convertir una terra àrida en un pol de producció agrícola i ramadera.