Societat

⏯️ Persones amb discapacitat intel·lectual graven vídeos didàctics sobre tecnologia

⏯️ Persones amb discapacitat intel·lectual graven vídeos didàctics sobre tecnologia

Què s’ha de fer si es perd el mòbil, com crear una contrasenya segura o com afegir un contacte nou. Aquestes són algunes de les preguntes que resolen els vídeos que han gravat persones amb discapacitat intel·lectual de Sant Tomàs i que han penjat a les xarxes. Es tracta d’usuaris que parlen de tu a tu a altres persones que pateixen discapacitat amb l’objectiu d’afavorir la inclusió tecnològica. El confinament més estricte durant la pandèmia va accentuar l’aïllament que, en molts casos, els situava en una posició de desigualtat. «El que fem amb aquests vídeos és donar-los recursos perquè les persones siguin més autònomes», ha explicat a l’ACN la directora del servei Eina de Sant Tomàs, Anna Gutiérrez.

La pandèmia i la revolució digital han situat les noves tecnologies al centre i s’ha evidenciat que sense aquestes eines, en l’actualitat és difícil demanar hora al metge, trobar feina o tenir una vida social activa. En aquest context, les persones amb discapacitat intel·lectual que atenia Sant Tomàs, poc avesades a fer accions quotidianes ja amb el mòbil o l’ordinador, durant la pandèmia es van trobar en una situació d’encara més vulnerabilitat. Les seves relacions socials es van veure afectades perquè no coneixien eines per vincular-se virtualment com l’ús de les videotrucades, o limitades per fer gestions en línia com ara renovar la targeta de l’atur.

La directora del servei Eina de Sant Tomàs, Anna Gutiérrez, ha explicat a l’ACN que amb la col·lecció de vídeos s’ha aconseguit fer guanyar seguretat a les persones amb discapacitat intel·lectual perquè es puguin desenvolupar lliurement amb les noves tecnologies. «Abans la gent analfabeta no sabia llegir ni escriure, però ara qui no té accés a la tecnologia també se’n considera. Nosaltres estem apostant per l’alfabetització digital», ha afegit Gutiérrez.

En aquest sentit, des de Sant Tomàs es van adonar que era clau millorar l’accessibilitat a les noves eines tecnològiques. L’objectiu ha estat en tot moment desenvolupar vídeos didàctics amb criteris d’accessibilitat cognitiva i sensorial. En concret hi ha setze càpsules digitals elaborades i protagonitzades per setze persones vinculades als diferents serveis de l’entitat. Cada persona ha participat en tot el procés de gravació, edició i validació de les peces.

Un dels trets més característics dels vídeos és el llenguatge que s’utilitza. «El Youtube està ple de vídeos que ensenyen a fer coses. Però si són difícils d’entendre, per les persones amb discapacitat intel·lectual, continuen sent una barrera», ha dit Anna Gutiérrez. Per això s’havien d’elaborar amb «lectura fàcil», ha destacat la directora del servei de Sant Tomàs. «Un llenguatge fàcil i una edició senzilla, fàcil de captar, amb uns tempos concrets, amb icones i dibuixos i sense posar ornaments que no calen», ha detallat.

Anna Gutiérrez ha explicat que per determinar els temes dels vídeos primer es va elaborar un qüestionari per preguntar a una cinquantena d’usuaris de l’entitat quines aplicacions o quines funcions volien aprendre. «Una de les que va sortir més va ser el Google Maps», ha assenyalat.

Un dels usuaris, l’Abdel Niba, ha participat en l’elaboració de les càpsules digitals. En el seu cas, per explicar a tothom com s’afegeix un contacte al telèfon. «Hi ha molta gent que no sap com va, com per exemple la meva mare, però ara ja li surt bé», ha explicat aquest jove de Vic de 32 anys. Els mateixos experts en una temàtica també han après coses amb la resta de vídeos dels seus companys. En el cas de l’Abdel, també ha après a fer funcionar el Whatsapp. «Abans no sabia com anava, com escriure. Només tenia els números del mòbil i trucava. Però ara sé escriure i enviar missatges a la gent», ha explicat satisfet.

Una altra de les usuàries de Sant Tomàs és la Mariona Santaugini, una jove de Sant Julià que s’està formant a Eina. En el seu cas va explicar com accedir a l’aplicació de La Meva Salut, molt necessària durant la pandèmia. «Jo ja en sabia i em van demanar si ho podia explicar», relata la jove. Els passos que li costaven més al principi eren poder-se donar d’alta i demanar les contrasenyes, però assegura que per fer el vídeo ho va acabar aprenent. En el seu cas, valora molt positivament el projecte perquè li ha servit per aprendre «més tecnologia», cosa que li aporta molta més autonomia en el seu dia a dia.

 

Més llegides

Tres escaladors rescatats al congost de Mont-rebei en dos operatius en menys de 24 hores

Successos

Els Mossos denuncien 252 conductors per excés de velocitat en tres hores i mitja a Ponent

Societat

Una incidència en les obres del bloc quirúrgic obliga a tancar sis quiròfans de l’Arnau de Vilanova

Salut

Mor als 73 anys el dirigent veïnal lleidatà Francesc Rosselló Ricart

Societat

65 anys de presó per a un home acusat d’agredir sexualment les seves tres nebodes menors a Lleida

Tribunals

També t’interessarà

Societat

L’escola Ignasi Peraire guanyarà 1.800 m² de pati amb una obra de 113.900 euros

Laura Quintana · 29 oct. 2026
Les persones desallotjades a Balaguer encara no han pogut tornar a casa
Societat

Les persones desallotjades a Balaguer encara no han pogut tornar a casa

Laura Quintana · 28 oct. 2026
Tàrrega activa un servei especial de bus urbà gratuït per Tots Sants
Societat

Tàrrega activa un servei especial de bus urbà gratuït per Tots Sants

Laura Quintana · 28 oct. 2026

El butlletí de cada matí

Les notícies clau de Lleida, Ponent i el Pirineu, a la teva safata abans de les 8 h. Gratuït.