Economia

Retards burocràtics frenen els contractes de lleidatans a Andorra

Retards burocràtics frenen els contractes de lleidatans a Andorra

Els contractes de treball a Andorra que gestiona l’oficina del Servei d’Ocupació de Catalunya (SOC) de la Seu d’Urgell van registrar l’any passat un important descens respecte al 2017. Mentre que, fa dos anys, 42 persones van aconseguir ocupació al Principat, l’any 2018 només es va donar treball a 11. Entre els motius que justifiquen aquest descens hi ha les dificultats dels sol·licitants d’ocupació per obtenir el certificat d’antecedents penals, segons l’oficina del SOC. La documentació per aconseguir les autoritzacions de treball que gestiona el servei d’immigració del Govern d’Andorra inclou des de fa anys el certificat d’antecedents penals del país d’origen, del país de la nacionalitat del treballador i dels llocs en què ha residit. Aquest requisit, segons van explicar des de l’oficina del SOC de la Seu d’Urgell, “pot arribar a ser un gran impediment burocràtic que fa dilatar en el temps el procés” i que “quan està solucionat, si és que ho aconsegueixen, l’oferta ha caducat o la plaça que oferien està ja ocupada”.

L’oficina ha constatat situacions en els quals els sol·licitants van cometre delictes o infraccions en el passat i encara que hagin prescrit (en funció del tipus de delicte han de transcórrer des de sis mesos fins a 10 anys) continuen constant al Registre Central de Penats del ministeri de Justícia, per la qual cosa s’ha de sol·licitar la cancel·lació dels antecedents a través d’un advocat. En el cas de treballadors extracomunitaris, també necessiten el certificat del seu país d’origen, “la qual cosa pot arribar a significar un tràmit de fins a dos mesos”. Asseguren, a més, que aquest tràmit “pot costar fins a 300 euros”, per la qual cosa “l’interès de la persona que opta al lloc de treball ha de ser elevat i tenir-ho clar” abans d’iniciar el procés. En aquest sentit, el certificat del ministeri de Justícia pot tardar entre 15 i 20 dies i té un preu de 3,78 euros. En altres països és molt superior.

A Espanya, aquest document costa 3,78 euros, encara que en alguns casos pot arribar fins als 300

Segons el balanç del SOC del 2018, onze de les persones que van passar el procés de selecció en empreses d’Andorra no van obtenir el permís de treball per “problemes amb el servei d’immigració” sobretot “amb el certificat d’antecedents penals”.

Un altre dels motius que han provocat la reducció de les contractacions és l’alt nivell d’especialització requerit per les empreses andorranes. El servei d’ocupació de l’Alt Urgell va rebre durant el 2018 una oferta total de 111 llocs de treball per a Andorra.

Territorila Seu d'Urgell · Alt Urgell
Més notícies de la Seu d'Urgell →

Més llegides

Tres escaladors rescatats al congost de Mont-rebei en dos operatius en menys de 24 hores

Successos

Els Mossos denuncien 252 conductors per excés de velocitat en tres hores i mitja a Ponent

Societat

Una incidència en les obres del bloc quirúrgic obliga a tancar sis quiròfans de l’Arnau de Vilanova

Salut

Mor als 73 anys el dirigent veïnal lleidatà Francesc Rosselló Ricart

Societat

65 anys de presó per a un home acusat d’agredir sexualment les seves tres nebodes menors a Lleida

Tribunals

També t’interessarà

Les obres de la glorieta de Montferrer encaren la recta final i es preveu obrir-la al novembre
Economia

Les obres de la glorieta de Montferrer encaren la recta final i es preveu obrir-la al novembre

Laura Quintana · 23 set. 2026
L'aeroport d'Andorra – La Seu d'Urgell tindrà el primer vertiport del Pirineu per a drons i aeronaus elèctriques
Economia

L’aeroport d’Andorra – La Seu d’Urgell tindrà el primer vertiport del Pirineu per a drons i aeronaus elèctriques

Redacció · 2 jul. 2026
Capella: "L'aeroport Andorra-La Seu és una infraestructura estratègica al servei del Pirineu"
Economia

Capella: «L’aeroport Andorra-La Seu és una infraestructura estratègica al servei del Pirineu»

Redacció · 5 gen. 2024

El butlletí de cada matí

Les notícies clau de Lleida, Ponent i el Pirineu, a la teva safata abans de les 8 h. Gratuït.