Societat

Salut reduirà les radiografies i TAC en nens per la relació amb el càncer

Salut reduirà les radiografies i TAC en nens per la relació amb el càncer

La conselleria de Salut està elaborant un protocol pioner per reduir en els nens les radiacions ionitzants -principalment radiografies i TAC- després que dos estudis internacionals hagin comprovat la seua relació amb el desenvolupament de càncer a llarg termini. Segons va explicar la directora d’Ordenació i Regulació Sanitàries, Roser Vallès, «a nivell europeu s’ha vist que l’excés de radiacions ionitzants causen efectes indesitjats en els nens», encara que les conseqüències no es perceben fins 15 anys després.

Així ho testifiquen estudis publicats a The Lancet i British Medical Journal, que afirmen que exposar un nen a la radiació de dos o tres TAC del cap triplica el risc de desenvolupar càncer cerebral, i que un menor exposat a entre 5 i 10 proves d’aquest tipus és tres vegades més propens a desenvolupar leucèmia que un noi sense aquesta exposició. Vallès va destacar que l’elaboració del protocol es farà en col·laboració amb les societats científiques i pretén que aquestes proves «es facin només en casos estrictament necessaris i amb les dosis de radiació exactes».

Fins ara, va reconèixer, «potser es feien més radiacions del degut sense un estricte criteri clínic, sovint a petició del pacient, que es queda més tranquil quan li fan una prova per descartar qualsevol cosa». Per això, la intenció de Salut és «que els professionals segueixin protocols basats en l’evidència clínica i que els pacients estiguin ben informats» dels efectes de les radiacions ionitzants. L’experta en radiacions pediàtriques Goya Enriquez liderarà la redacció del document i analitzarà les pràctiques dels centres catalans en aquest àmbit. «Els nens estan en fase de creixement i les seues cèl·lules no són madures, la qual cosa els fa molt més sensibles a la radiació que els adults», va afirmar Enriquez. La prova que més afecta és el TAC, encara que ha millorat molt en els últims anys.

conseqüències

Els estudis detecten major risc de càncer cerebral o leucèmia si hi ha un excés d’exposició

Més llegides

Tres escaladors rescatats al congost de Mont-rebei en dos operatius en menys de 24 hores

Successos

Els Mossos denuncien 252 conductors per excés de velocitat en tres hores i mitja a Ponent

Societat

Una incidència en les obres del bloc quirúrgic obliga a tancar sis quiròfans de l’Arnau de Vilanova

Salut

Mor als 73 anys el dirigent veïnal lleidatà Francesc Rosselló Ricart

Societat

65 anys de presó per a un home acusat d’agredir sexualment les seves tres nebodes menors a Lleida

Tribunals

També t’interessarà

Les persones desallotjades a Balaguer encara no han pogut tornar a casa
Societat

Les persones desallotjades a Balaguer encara no han pogut tornar a casa

Laura Quintana · 28 oct. 2026
Tàrrega activa un servei especial de bus urbà gratuït per Tots Sants
Societat

Tàrrega activa un servei especial de bus urbà gratuït per Tots Sants

Laura Quintana · 28 oct. 2026
Mollerussa demana a la ciutadania fotografies antigues de l’església de Sant Jaume
Societat

Mollerussa demana a la ciutadania fotografies antigues de l’església de Sant Jaume

Laura Quintana · 28 oct. 2026

El butlletí de cada matí

Les notícies clau de Lleida, Ponent i el Pirineu, a la teva safata abans de les 8 h. Gratuït.