Cultura

SEGRE regala un DVD sobre els cent anys de la Mancomunitat

SEGRE regala un DVD sobre els cent anys de la Mancomunitat

SEGRE regalarà als seus lectors aquest pròxim diumenge amb el diari el DVD documental Somiar un país, construir un somni, una pel·lícula que rememora el paper i l’obra de la primera entitat d’autogovern contemporània de la qual va disposar Catalunya, entre els anys 1914 i 1924.

Produït per La Xarxa de Comunicació Local amb el suport de la comissió del centenari de la Mancomunitat de Catalunya, aquest documental repassa i avalua el que va constituir una autèntica dècada prodigiosa durant la qual es van posar en marxa escoles, biblioteques, hospitals, la xarxa de telèfons i ferrocarrils, obres hidràuliques, les escoles de formació de mestres i funcionaris, l’Institut d’Estudis Catalans i moltes altres institucions de cultura i de ciència per contribuir a modernitzar el país i a millorar la qualitat de vida dels seus ciutadans sota el lideratge d’Enric Prat de la Riba i, després de la seua mort el 1917, per Josep Puig i Cadafalch, l’arquitecte que va veure i va patir la liquidació d’aquest organisme públic després del cop d’estat del general Primo de Rivera.

El catalanisme modern

La constitució de la Mancomunitat el 1914 va representar la culminació d’un ideari catalanista modern, que mirava cap al futur per mirar de tancar la ferida oberta el 1714 amb la caiguda de Barcelona davant de les tropes borbòniques i la imposició dels decrets de Nova Planta. Va ser l’inici d’un fructífer autonomisme que actualment sembla haver quedat superat pel catalanisme sobiranista. El documental sobre el centenari de la Mancomunitat de Catalunya inclou no únicament imatges d’època, sinó també la interpretació a càrrec d’una vintena de veus diverses, que inclouen acadèmics, historiadors i polítics. Entre aquests testimonis hi figuren els presidents de les quatre diputacions catalanes, entre els quals el de Lleida, Joan Reñé, així com historiadors com l’actual director de l’Institut d’Estudis Ilerdencs, Josep Maria Solé i Sabaté, Francesc Cabana i Agustí Colomines; l’advocat i exdiputat al Congrés Miquel Roca i Junyent i la filòloga Vinyet Panyella.

Més llegides

Tres escaladors rescatats al congost de Mont-rebei en dos operatius en menys de 24 hores

Successos

Els Mossos denuncien 252 conductors per excés de velocitat en tres hores i mitja a Ponent

Societat

Mor als 73 anys el dirigent veïnal lleidatà Francesc Rosselló Ricart

Societat

Una incidència en les obres del bloc quirúrgic obliga a tancar sis quiròfans de l’Arnau de Vilanova

Salut

Balaguer es vesteix de gala per celebrar la Festa Major del Sant Crist

Societat

També t’interessarà

El XXIX Premi de Poesia Maria-Mercè Marçal obre la seva convocatòria fins el 14 de febrer
Cultura

El XXIX Premi de Poesia Maria-Mercè Marçal obre la seva convocatòria fins el 14 de febrer

Laura Quintana · 28 oct. 2026
Pilar Bosch, Estefania Rufach i Rosa Mesalles presenten la programació dels Premis Literaris 2026
Cultura

La setmana dels Premis Literaris homenatjarà Vallverdú, Pàmies i Lorca

Laura Quintana · 28 oct. 2026
Juneda reuneix el fotoperiodisme català en una nova edició del Miravisions
Exposicions i museus

Juneda reuneix el fotoperiodisme català en una nova edició del Miravisions

Laura Quintana · 26 oct. 2026

El butlletí de cada matí

Les notícies clau de Lleida, Ponent i el Pirineu, a la teva safata abans de les 8 h. Gratuït.