Os de Balaguer ha acollit aquest diumenge la 38a Trobada de Campaners, que ha reunit un centenar de participants d’arreu de Catalunya i d’altres punts de l’Estat com Osca, Badajoz i Lleó, en una jornada dedicada a la tradició del toc manual de campanes.
Un dels moments centrals de la trobada ha estat el toc especial d’enguany, que s’ha dedicat al mestre campaner local Ignasi Cortés, en reconeixement a la seva tasca per mantenir i transmetre aquesta tradició al municipi.
Al llarg del matí, el campanar de la localitat ha estat escenari de diverses demostracions de tocs manuals a càrrec dels campaners participants, amb peces dedicades a temàtiques diverses. Paral·lelament, la Confraria de Campaners i Carillonistes ha presentat una nova campana fosa expressament per a la Casa Macià de Prats de Molló, en el marc del centenari dels fets de 1926. La peça, anomenada ‘Vil·la Denise’, serà cedida pròximament a l’Associació Amics de la Casa Macià.
La trobada també va posar-se de manifest l’interès creixent pel món campaner, malgrat la progressiva automatització dels campanars. En aquest sentit, des de l’àmbit formatiu va destacar-se l’augment de persones interessades a aprendre aquesta pràctica, així com la tasca de documentació i preservació del patrimoni campaner.