Cultura

Un Sant Joan reivindicatiu

Un Sant Joan reivindicatiu

La nit de Sant Joan a les comarques de Lleida no va ser només màgica, també va ser reivindicativa per la situació política de Catalunya. Com és tradició, moltes de les fogueres es van encendre amb la Flama del Canigó, en una jornada amb protagonisme del color groc, per reivindicar la llibertat dels presos independentistes. És el cas del barri de Cappont, on el Col·lectiu Cultural de Cappont, amb la col·laboració de l’ANC, Òmnium i els CDR, van fer una foguera falla amb dibuixos i pintures creats per quinze artistes locals. Les obres es van exposar des del migdia i, com a la festa de València, la més votada es va salvar de la crema. Una altra de les fogueres emblemàtiques que es van viure ahir a la nit a la capital del Segrià va ser la de la Seu Vella, on els artistes d’Arts de Ponent i el Cercle de Belles Arts van cremar algunes de les seues obres en una performance.

A Bellpuig, la Penya Ciclista Pedal reparteix des del 1991 la Flama en poblacions de la Segarra i l’Urgell. Aquest any amb rècord de ciclistes, 33. La celebració va començar a les 20.30 al parc i a les 22.00 es va encendre la foguera a la plaça 1 d’Octubre. A Agramunt, va arribar a la plaça de l’Església i a les 23.00 es va encendre la foguera a la plaça de la Fondandana, amb correfoc inclòs. A Tàrrega, la festa es va suspendre a última hora de la tarda al conèixer-se la mort d’un nen. A mitjanit, es va encendre la foguera a Can Colapi, acompanyada de concerts. A Cervera, els Bombollers, Trabucaires i Fondistes van portar la Flama des de la plaça Univesitat fins a la plaça Major a les 7 de la tarda. Després de llegir el manifest, la Flama es va repartir pels nou barris. A Torà, la festa l’organitza l’associació del Brut i la Bruta amb un sopar popular a la plaça de la Font amenitzada amb foc i música. A Guissona, va presidir la celebració a la plaça Capdevila en honor a l’activista cultural Joan Armengol que durant anys, fins a la dècada dels vuitanta, es va ocupar d’organitzar aquesta celebració al costat de casa seua. A Lleida, la foguera del Secà de Sant Pere es va encendre a mitja tarda, abans del que estava previst.

Falles en prop d’una desena de pobles del Pirineu

Las falles van tornar a ser protagonistes ahir a la nit al Pirineu lleidatà. El segon cap de setmana de la temporada d’aquesta festa ancestral, li va tocar el torn a Boí, Isil, Alins, el Pont de Suert, Casós i Vilaller. A la Val d’Aran, Les va viure la festa major amb la crema d’Eth Haro (un tronc d’avet d’entre 10 i 12 metres d’alt), i Arties va celebrar l’Hèsta deth Taro calant foc al tronc, que va ser arrossegat pels joves entre música i festa mentre salten les flames.

TerritoriAgramunt · Urgell
Més notícies de Agramunt →

Més llegides

Tres escaladors rescatats al congost de Mont-rebei en dos operatius en menys de 24 hores

Successos

Els Mossos denuncien 252 conductors per excés de velocitat en tres hores i mitja a Ponent

Societat

Mor als 73 anys el dirigent veïnal lleidatà Francesc Rosselló Ricart

Societat

Una incidència en les obres del bloc quirúrgic obliga a tancar sis quiròfans de l’Arnau de Vilanova

Salut

Balaguer es vesteix de gala per celebrar la Festa Major del Sant Crist

Societat

També t’interessarà

Pilar Bosch, Estefania Rufach i Rosa Mesalles presenten la programació dels Premis Literaris 2026
Cultura

La setmana dels Premis Literaris homenatjarà Vallverdú, Pàmies i Lorca

Laura Quintana · 28 oct. 2026
El teatre apropa la inclusió a l'alumnat de l'Urgell
Cultura

El teatre apropa la inclusió a l’alumnat de l’Urgell

Laura Quintana · 26 oct. 2026
‘Els mals noms’, guardonat com a millor llargmetratge de ficció al Som Cinema
Cultura

‘Els mals noms’, guardonat com a millor llargmetratge de ficció al Som Cinema

Maria del Val · 26 oct. 2026

El butlletí de cada matí

Les notícies clau de Lleida, Ponent i el Pirineu, a la teva safata abans de les 8 h. Gratuït.