El Museu de la Noguera a Balaguer va acollir dimarts la presentació dels fragments restaurats que es conserven de la tomba del comte Ermengol IX d’Urgell (cr. 1234 – 1243), ubicada originàriament a l’església del castell de Castelló de Farfanya. Aquest sepulcre va ser promogut per la casa comtal moltes dècades després de la mort del comte nen. Va ser realitzat en pedra policromada al segle XIV, però va ser destruït per un incendi en la Guerra Civil, el 1936. Cal destacar que la figura jacent esculpida amb l’efígie d’Ermengol IX a la tapa s’exposa al museu The Cloisters de Nova York des del 1975.
El procés de conservació i restauració dels fragments va començar al novembre -com ja va informar SEGRE- i va finalitzar el gener passat. El Centre de Restauració de Béns Mobles de la Generalitat es va encarregar de l’estudi científic, mentre que el taller del Museu de la Noguera va dur a terme la restauració, a càrrec del lleidatà Ramon Solé. L’estudi científic va resultar fonamental, ja que dins d’aquest grup de fragments de pedra se n’ha pogut incorporar un d’inèdit que estava custodiat a la col·lecció de pedra escultòrica de la Seu Vella de Lleida.
Cal destacar que per a l’estudi de la policromia s’ha comptat amb la col·laboració del Metropolitan Museum de Nova York, que ha aportat dades científiques de la peça que conserva a The Cloisters.
Després de la restauració i d’acord amb els titulars del conjunt escultòric, el Museu de Lleida i la Seu Vella, el sepulcre s’ha incorporat a l’exposició permanent del Museu de la Noguera, on completarà el discurs museogràfic de les sales dedicades a al-Àndalus i al comtat d’Urgell.