Qui som
Qui som
Centre del Romànic de la Vall de Boí
Aquest espai d'interpretació proporciona al visitant les claus inicials per conèixer i entendre el conjunt d'esglésies romàniques de la Vall de Boí.
Es pot descobrir de forma amena com arriba el romànic fins aquí, de on provenen la iconografia i la figuració del nostre romànic, com era la societat medieval, quines tècniques s´utilitzaven en la construcció i la decoració de les esglésies, l'aspecte d'aquests temples a començament del segle XX i finalment les veus del passat ens expliquen la seva vinculació amb el patrimoni romànic de la Vall de Boí.
El Centre del Romànic de la Vall de Boí ofereix:
- Informació pràctica per visitar les esglésies: folletons d´informació del conjunt romànic, horaris d´obertura, venda d´entrades conjuntes.
- Botiga amb publicacions especialitzades de romànic i de patrimoni cultural, articles de regal: postals, punts de llibre...
- Servei de visites guiades per grups durant tot l´any mitjançant reserva prèvia (català, castellà, francès i anglès).
- Servei de visites guiades pel públic en general en horaris predeterminats durant els mesos d´estiu,la Setmana Santa, els ponts i caps de setmana
Sant Climent de Taüll
Consagrada el 10 de desembre de 1123 per Ramon Guillem, bisbe de Roda Barbastre, l'església de Sant Climent de Taüll es basteix sobre un temple del s.XI.
És el prototip d'església romànica de planta basilical amb les tres naus separades per columnes i coberta de fusta a dos aigües, capçalera amb tres absis i campanar de torre.
El Crist en Majestat de Sant Climent de Taüll ha estat la imatge emblemàtica més utilitzada per representar el romànic català. L’original es conserva al Museu Nacional d’Art de Catalunya. A l’església s´ha realitzat una innovadora actualització integral del seu interior centrada en dos punts principals: la recuperació de la pintura original romànica i un projecte de musealització que inclou la projecció mitjançant video mapping de les pintures de l´absis major. Aquest es un mitjà completament innovador de restitució pictòrica que aprofita les possibilitats técniques de reproducció virtual del video mapping per mostrar-nos com sería l´església de Sant Climent de Taüll al segle XII, presentant les pintures integrades en la pròpia arquitectura de l´edifici
Tres talles romániques completen el conjunt de béns mobles conservats a l'interior del temple.
Si voleu ampliar la informació sobre el video mapping podeu consultar els següents enllaços:
Santa Maria de Taüll
L'església de Santa Maria es consagra l'11 de desembre de 1123, un dia després que Sant Climent, fet que mostra la importància dels recursos que els senyors d'Erill destinen a la Vall de Boí a l'inici del s.XII.
Situada en el centre del poble, és l'única església de la vall que sembla generar l'assentament de la població al seu voltant.
La major part del conjunt de pintures murals romàniques del seu interior es van arrencar i traslladar a Barcelona entre els anys 1919 i 1923, com les de la resta de la vall. Actualment a l'església es poden veure les reproduccións del'absis central i del mur sud.
L' absis central està presidit per l'escena de l'Epifania, amb el Nen Jesús assegut a la falda de la Mare de Déu i els Reis Mags en actitud d'oferir.
Al mur sud destaca l' escena dels Reis Mags adorant l´infant Jesus i visitant a Herodes.
Sant Joan de Boí
Sant Joan de Boí és l’església que conserva més elements arquitectònics del primer moment constructiu que es produeix a la Vall de Boí al s.XI.
De planta basilical (com Sant Climent i Santa Maria), a Sant Joan de Boí destaca elconjunt de pintures murals que es van trobar decorant l’interior de les naus amb escenes com la Lapidació de Sant Esteve, els Joglars o el Bestiari.
En la darrera restauració es va voler donar a l’església un aspecte el més similar possible a com seria al s.XII; per això, es va arrebossar l’interior i es va fer còpia de tots els fragments de pintura mural conservats actualment al MNAC.
Aquí és on millor podem entendre quina funció complien les pintures i quin era l’aspecte original d’aquestes esglésies.
Santa Eulàlia d'Erill la Vall
A Santa Eulàlia trobem un dels millors campanars de la vall, una esvelta torre de planta quadrada i sis pisos d’ alçada amb la decoració pròpia del romànic llombard: elsarquets cecs i els frisos de dent de serra.
Alineat amb el de Sant Joan de Boí i el de Sant Climent de Taüll, el campanar complia lafunció de comunicació i vigilància del territori.
A l’interior de l’església podem veure una còpia del grup escultòric del
Davallament de la Creu, l’únic que es conserva sencer del Taller d’Erill. Els originals es troben repartits entre dos museus: el Museu Nacional d’Art de Catalunya i el Museu Episcopal de Vic.
Nativitat de Durro
La monumentalitat de l’església de la Nativitat dóna testimoni de la importància del poble de Durro a l’Edat Mitjana. Hi destaquen les grans proporcions de la nau, el campanar, laportada esculpida i el porxo.
Entre els segles XVI i XVIII el temple romànic va ser remodelat en diverses ocasions. Aquestes transformacions van aportar al temple nous espais com les dues capelles gòtiques o la sagristia barroca.
A l’interior de l’església s’exposa la imatge romànica de Nicodem, que originàriament formava part d’un conjunt del Davallament de la Creu.
Sant Feliu de Barruera
A Sant Feliu de Barruera hi trobem elements arquitectònics dels dos grans moments constructius presents a la Vall de Boí: els segles XI i XII.
Les diferències constructives de cada segle es fan evidents en els dos absis que conserva l’església: l’absis del s.XI, decorat amb arquets cecs,bandes llombardes i amb un aparell irregular ben diferent delscarreus de l’absis del s.XII.
Les remodelacions de l’església i els béns mobles que es conserven a l’interior ens mostren com els temples de la vall es van adaptant als gustos i a les necessitats de la comunitat que els ha utilitzat des del segle XII fins als nostres dies sense interrupció.
Santa Maria de Cardet
Santa Maria de Cardet conserva un dels absis més espectaculars de la vall. El temple es va construir sobre el fort pendent de la muntanya, aprofitant el desnivell del terreny per construir una petita cripta a l’interior, l’única de tot el conjunt.
A diferència de la resta d’esglésies de la vall, aquí el campanar és d’espadanya, fruit de les transformacions barroques que tingué el temple.
En la darrera restauració s’ha volgut mantenir l’interior de l’església tal i com era a principis del s.XX.
L’Assumpció de Cóll
L’església de l’Assumpció de Cóll té característiques pròpies que la diferencien de les altres esglésies de la vall: els materials de construcció, la mida dels carreus o els elements decoratius de la portada, la part més interessant del temple. A destacar el Crismó i els capitells esculpits amb representacions de lluites entres homes i animals.
Com en d’altres esglésies de la vall, custodiant l’entrada al temple trobem unforrellat de ferro forjat de tipologia romànica amb el passador acabat en cap d’animal.
A l’interior de l’església encara es conserven les tres piques romàniques: la pica baptismal, la pica de l’aigua beneïda i la pica de l’oli.
Sant Quirc de Durro
L’ermita de Sant Quirc se situa en un marc privilegiat, a la muntanya de Durro i a una altitud de 1.500 metres. El seu emplaçament no és aleatori, sinó que es tracta d’una marca territorial vinculada a l’espai social treballat per la comunitat i a la tradició d’origen pagà de córrer falles.
És un edifici del s.XII, de dimensions reduïdes i amb aportacions barroques.
En el seu interior veiem la convivència harmònica de diferents moments artístics amb la còpia del frontal d’altar romànic, la imatge d’estil gòtic de Sant Quirc i Santa Julita i elretaule barroc.