Cultura

Andorra vol la catedral de la Seu com a Patrimoni Mundial

Andorra vol la catedral de la Seu com a Patrimoni Mundial

La catedral de la Seu d’Urgell entrarà en una candidatura conjunta per ser declarada Patrimoni de la Humanitat per part de la Unesco. Segons l’alcalde de la Seu, Albert Batalla, es tracta d’una «candidatura conjunta transnacional» que inclou temples del segle XII d’Andorra, el castell de Foix a França i l’encapçala la catedral de Santa Maria d’Urgell de la Seu d’Urgell a Catalunya. Batalla va explicar que la candidatura es presentarà per part de tres estats, però computarà per part d’Andorra.

En aquest sentit, l’alcalde va reconèixer que «hi ha més possibilitats per Andorra que per Espanya o França, ja que aquests dos últims països ja tenen molt patrimoni reconegut».

Aquest temple lleidatà és l’única catedral d’estil totalment romànic de Catalunya. Batalla va assenyalar que «hi ha el contingut treballat per tothom i la intenció de tots, però la candidatura ha de presentar-la un estat».

L’eix sobre el qual pivotarà la candidatura serà la creació de l’estat andorrà i els seus Pariatges. La firma dels Pariatges va tenir lloc el 1278 arran dels diferents atacs del comte de Foix al comtat i bisbat d’Urgell amb la intenció d’expandir el seu poder cap al sud. A través d’aquest pacte, el bisbe deixa de ser senyor absolut de les valls d’Andorra per passar a ser cosenyor amb el comte de Foix.

La Seu d’Urgell fa temps que treballa en la candidatura. El novembre del 2012, SEGRE va fer públic que el consistori havia mantingut reunions amb representants de la Unesco a Catalunya i responsables de la candidatura que anys abans havia convertit el conjunt romànic de la Vall de Boí en Patrimoni Mundial. L’objectiu era elaborar un «petit primer dossier intern».

El grup del PSC a l’ajuntament havia presentat una moció el 2010 -aprovada llavors per unanimitat- per iniciar el procés.

romànica

La catedral de Santa Maria d’Urgell de la Seu d’Urgell és l’única íntegrament romànica de Catalunya

Territorila Seu d'Urgell · Alt Urgell
Més notícies de la Seu d'Urgell →

Més llegides

Tres escaladors rescatats al congost de Mont-rebei en dos operatius en menys de 24 hores

Successos

Els Mossos denuncien 252 conductors per excés de velocitat en tres hores i mitja a Ponent

Societat

Mor als 73 anys el dirigent veïnal lleidatà Francesc Rosselló Ricart

Societat

Una incidència en les obres del bloc quirúrgic obliga a tancar sis quiròfans de l’Arnau de Vilanova

Salut

Balaguer es vesteix de gala per celebrar la Festa Major del Sant Crist

Societat

També t’interessarà

El cineasta Joan Gil impulsa a Estamariu una escola de cinema intergeneracional amb voluntat de continuïtat durant tot l’any
Cultura

El cineasta Joan Gil impulsa a Estamariu una escola de cinema intergeneracional amb voluntat de continuïtat durant tot l’any

Maria del Val · 5 ag. 2026
El Govern unifica tot el recinte catedralici de Santa Maria d’Urgell en un únic bé cultural d’interès nacional
Cultura

El Govern unifica tot el recinte catedralici de Santa Maria d’Urgell en un únic bé cultural d’interès nacional

ACN · 29 jul. 2026
Un llibre de Ramon Besora, editat per Meraki, entre els 35 millors llibres de literatura infantil i juvenil del 2024
Cultura

Un llibre de Ramon Besora, editat per Meraki, entre els 35 millors llibres de literatura infantil i juvenil del 2024

Josep A. Pérez · 3 abr. 2025

El butlletí de cada matí

Les notícies clau de Lleida, Ponent i el Pirineu, a la teva safata abans de les 8 h. Gratuït.