Cultura

Gran àlbum familiar de Lleida

Gran àlbum familiar de Lleida

Casaments, batejos, comunions i comiats de solter. Barberies, botigues de roba, de joguets i llibreries. Servei domèstic, cotxes privats, modistes, joiers i xòfers. Les riuades, la Canadenca, les Basses, fonts i ponts. Són només algunes de les temàtiques que formen el col·leccionable L’Abans. Lleida Recull Gràfic 1860-1982, el primer dels 50 fascicles setmanals del qual estarà disponible en llibreries i quioscos aquest divendres, dedicat a l’urbanisme i el paisatge.

És el resultat de la crida que el juny passat va fer l’Arxiu Municipal als lleidatans perquè li facilitessin fotografies familiars, personals i d’entitats d’entre el 1860, l’any que va arribar el ferrocarril a Lleida, i el 1982, el de la gran riuada. L’objectiu és mostrar la Lleida més humana i social amb un col·leccionable que conservés la memòria de la ciutat amb imatges de la seua gent, costums, festes, paisatges, edificis i monuments emblemàtics.

Els autors del llibre, els historiadors Sandro Machetti i Oriol Bosch, van coincidir en «la necessitat de recuperar el passat a través dels testimonis, en aquest cas fotogràfics» i «donar importància a les persones», així com que «és un gran àlbum familiar dels lleidatans fet per i per als lleidatans». L’alcalde de Lleida, Àngel Ros, va remarcar les «imatges entranyables» del col·leccionable «fet pels protagonistes directes». La directora de l’Arxiu Municipal, Elena González va recordar que totes les imatges passaran a formar part de l’arxiu digitalitzat de la Paeria, «fet que suposa la recuperació i conservació de la memòria col·lectiva».

L’edil de Cultura, Montse Parra, va animar els lleidatans a continuar aportant fotos ja que el projecte continua obert. Entre altres canals, els interessats poden aportar les seues fotografies a través dels correus [email protected] o [email protected]

recepció d’imatges

Els lleidatans que ho desitgin encara poden aportar les seues fotografies als autors del col·leccionable

TerritoriLleida · Segrià
Més notícies de Lleida →

Més llegides

Tres escaladors rescatats al congost de Mont-rebei en dos operatius en menys de 24 hores

Successos

Els Mossos denuncien 252 conductors per excés de velocitat en tres hores i mitja a Ponent

Societat

Mor als 73 anys el dirigent veïnal lleidatà Francesc Rosselló Ricart

Societat

Una incidència en les obres del bloc quirúrgic obliga a tancar sis quiròfans de l’Arnau de Vilanova

Salut

Balaguer es vesteix de gala per celebrar la Festa Major del Sant Crist

Societat

També t’interessarà

Pilar Bosch, Estefania Rufach i Rosa Mesalles presenten la programació dels Premis Literaris 2026
Cultura

La setmana dels Premis Literaris homenatjarà Vallverdú, Pàmies i Lorca

Laura Quintana · 28 oct. 2026
‘Els mals noms’, guardonat com a millor llargmetratge de ficció al Som Cinema
Cultura

‘Els mals noms’, guardonat com a millor llargmetratge de ficció al Som Cinema

Maria del Val · 26 oct. 2026
Mor als 79 anys el poeta lleidatà Jaume Pont, una de les veus més destacades de la literatura catalana contemporània
Cultura

Mor als 79 anys el poeta lleidatà Jaume Pont, una de les veus més destacades de la literatura catalana contemporània

Vanesa Ortega · 22 oct. 2026

El butlletí de cada matí

Les notícies clau de Lleida, Ponent i el Pirineu, a la teva safata abans de les 8 h. Gratuït.