Activat el pla d’emergència al pantà de Rialb per una filtració a la presa
La Confederació Hidrogràfica de l’Ebre (CHE) va activar ahir al migdia el pla d’emergència del pantà de Rialb en fase 1, després de detectar-se una filtració d’aigua a la part alta de l’estrep del marge esquerre de la presa. Es tracta de la primera activació d’aquest pla des de la seva inauguració ara fa 25 anys.
Tot i que l’escenari no comporta riscos immediats per a la població aigües avall, segons la normativa vigent, sí que exigeix una intervenció immediata per prevenir danys més greus. Els tècnics de la CHE ja han començat les tasques per impermeabilitzar la zona afectada, amb l’objectiu de segellar la fuga i mantenir el funcionament normal de l’embassament, que actualment conté 398 hectòmetres cúbics d’aigua.
Paral·lelament, el Centre de Coordinació d’Emergències de Catalunya (CECAT) ha activat el pla Inuncat en fase d’alerta com a mesura preventiva, i ha notificat la situació a 31 municipis potencialment afectats, des del pantà de Rialb fins a Riba-roja, seguint el curs del riu Segre i l’Ebre.
La presa de Rialb, la segona més gran de Catalunya després de Canelles, regula un total de 84,3 hectòmetres cúbics aigües avall d’Oliana, actualment al 80,5% de capacitat. El volum d’aigua evacuat recentment, amb l’obertura d’un dels desaigües de fons i el cabal sortint de les turbines, ha arribat als 80 m³/s, l’equivalent a prop de set hectòmetres diaris.
Tot plegat ha reobert el debat sobre la necessitat de posar en marxa l’embassament de l’Albagés, una infraestructura reclamada des de fa temps al canal Segarra-Garrigues.
Mentrestant, altres preses com Canelles, Santa Anna i Sant Salvador es troben en escenari 0, el qual suposa només una vigilància intensificada sense risc imminent.