Societat

Autoritzen un assaig clínic únic al món per a malalts de leucèmia sense alternativa terapèutica

Identificada una proteïna clau en el creixement dels vasos sanguinis

L’Agència Espanyola de Medicaments i Productes Sanitaris (AEMPS) ha aprovat l’assaig clínic CARxALL liderat per l’empresa OneChain Immunotherapeutics (OCI), ‘spin-off’ de l’Institut de Recerca contra la Leucèmia Josep Carreras, participada per Invivo Ventures, CDTI-Innvierte (Ministeri d’Indústria) i la Fundació Josep Carreras. Es tracta d’un assaig clínic únic al món amb tecnologia CAR-T per a pacients de leucèmia sense alternativa terapèutica i amb molt mal pronòstic, de tan sols uns mesos d’esperança de vida. El tractament es farà a l’Hospital Sant Joan de Déu i a l’Hospital Clínic de Barcelona i s’hi poden acollir pacients d’arreu d’Europa, tant adults com pediàtrics.

El tractament anomenat CAR-T consisteix a extreure les cèl·lules T del pacient (les encarregades de la defensa de l’organisme), modificar-les al laboratori i tornar-les a infondre al malalt. Aquesta modificació permet que les cèl·lules ataquin els receptors que es troben a la membrana de les cèl·lules tumorals i els eliminin. Amb aquesta tècnica, són les cèl·lules modificades del mateix pacient les que ataquen les cèl·lules canceroses de manera dirigida, sense danyar les cèl·lules sanes.

L’assaig permetrà avaluar per primera vegada la teràpia CD1a CAR-T (OC-1), dirigida de manera específica a un subtipus de leucèmia de tipus T, la leucèmia limfoblàstica aguda de cèl·lules T corticals, denominada coT-ALL.

L’equip liderat pel doctor Pablo Menéndez (fundador de l’empresa OneChain Immunotherapeutics i investigador principal del Grup de Biologia de Cèl·lules Mare, Leucèmia del Desenvolupament i Immunoteràpia de l’Institut de Recerca contra la Leucèmia Josep Carreras, dirigit per Manel Esteller) ha estat el primer del món a desenvolupar i validar una teràpia d’aquest tipus.

El treball, liderat per Diego Sánchez i publicat a les revistes ‘Blood’ i ‘Journal ImmunoTher Cancer’, s’ha dut a terme amb models animals utilitzant cèl·lules derivades de pacients amb coT-ALL. Els resultats preliminars, afirmen els investigadors, mostren que aquests CAR-T persisteixen ‘in vivo’ a llarg termini i retenen l’activitat antileucèmica.

Els responsables de la iniciativa consideren que l’assaig clínic CARxALL és «un pas endavant» per poder desenvolupar immunoteràpia cel·lular adoptiva com els CAR-T.

Més llegides

Tres escaladors rescatats al congost de Mont-rebei en dos operatius en menys de 24 hores

Successos

Els Mossos denuncien 252 conductors per excés de velocitat en tres hores i mitja a Ponent

Societat

Una incidència en les obres del bloc quirúrgic obliga a tancar sis quiròfans de l’Arnau de Vilanova

Salut

Mor als 73 anys el dirigent veïnal lleidatà Francesc Rosselló Ricart

Societat

65 anys de presó per a un home acusat d’agredir sexualment les seves tres nebodes menors a Lleida

Tribunals

També t’interessarà

La vaga de maquinistes redueix l'afluència de passatgers a l'estació de Lleida
Societat

La vaga de maquinistes redueix l’afluència de passatgers a l’estació de Lleida

ACN · 29 oct. 2026
Lleida és la demarcació catalana amb menys coneixements per actuar davant d'emergències
Societat

Lleida, a la cua de Catalunya en preparació davant d’emergències

Laura Quintana · 29 oct. 2026
Societat

Lleida reforça els autobusos i el trànsit al cementiri per Tots Sants

Laura Quintana · 29 oct. 2026

El butlletí de cada matí

Les notícies clau de Lleida, Ponent i el Pirineu, a la teva safata abans de les 8 h. Gratuït.