Cultura

Carme Ruscalleda inaugura la Festivitat de Sant Antoni Abat a Lleida amb un pregó dedicat a la pagesia

Carme Ruscalleda inaugura la Festivitat de Sant Antoni Abat a Lleida amb un pregó dedicat a la pagesia

La reconeguda cuinera Carme Ruscalleda, primera xef catalana en assolir les tres estrelles Michelin, va estar l’encarregada d’inaugurar aquest dissabte, 11 de gener, la 84a edició de la Festivitat de Sant Antoni Abat a Lleida amb un emotiu pregó celebrat al Saló de Sessions de la Paeria. Ruscalleda va destacar el paper fonamental del món agrari, afirmant amb rotunditat que “la pagesia és vida”, i va recordar els seus orígens familiars vinculats a la terra. La pregonera va subratllar la importància de preservar i valorar la feina del pagès, especialment aquest 2025, any en què Catalunya és Regió Mundial de la Gastronomia.

Ruscalleda va posar en valor el receptari tradicional català, inspirat en la temporalitat dels productes, i va destacar que Catalunya és un “país desitjat” gràcies a aspectes com el clima, l’arquitectura, l’art i, sobretot, la cuina. “No podem perdre aquesta herència cultural i culinària”, va advertir, fent una crida a la formació en alimentació i nutrició als centres educatius per preservar el coneixement gastronòmic i agroalimentari. També va elogiar el paper de la dona en el món pagès, afirmant que “és el pal de paller” del sector.

En el marc del pregó, l’alcalde de Lleida, Fèlix Larrosa, va agraïr a Carme Ruscalleda les seves paraules i la seva passió per la cuina, assenyalant que “Lleida té un paisatge que inspira la seva gastronomia”. Larrosa va remarcar que el 20% del PIB català prové del sector agroalimentari i que aquest any, com a Regió Mundial de la Gastronomia, és una gran oportunitat per projectar Lleida com a referent en territori saludable, sostenibilitat i innovació. A més, va destacar la importància de l’Horta de Lleida, on 6.000 persones viuen o treballen en 20.000 hectàrees de paisatge agrari que combina tradició i modernitat.

El president de l’Associació Cultural i Recreativa Els Pagesos, Marc Vives, va reivindicar la necessitat de valorar la terra i superar les dificultats del sector agrícola, mentre que la tinenta d’alcalde, Begoña Iglesias, va subratllar el paper fonamental de les dones per garantir la pervivència de l’Horta de Lleida, un espai clau en la identitat de la ciutat.

Abans del pregó, Ruscalleda va signar el Llibre Blanc de l’Associació Cultural i Recreativa Els Pagesos, organitzadora dels actes de la festivitat. El programa d’activitats, que s’estén fins al 18 de gener, inclou la tradicional benedicció de carrosses, carros i cavalleries, la desfilada fins a la Creu dels Tres Tombs i el lliurament dels Premis Horta de Lleida a la Llotja.

Amb aquest acte, que va comptar amb l’assistència de diversos regidors i regidores de la Corporació Municipal i un nombrós públic, es va donar el tret de sortida a una festivitat que celebra la tradició, la gastronomia i el patrimoni cultural de Lleida.

TerritoriLleida · Segrià
Més notícies de Lleida →

Més llegides

Tres escaladors rescatats al congost de Mont-rebei en dos operatius en menys de 24 hores

Successos

Els Mossos denuncien 252 conductors per excés de velocitat en tres hores i mitja a Ponent

Societat

Mor als 73 anys el dirigent veïnal lleidatà Francesc Rosselló Ricart

Societat

Una incidència en les obres del bloc quirúrgic obliga a tancar sis quiròfans de l’Arnau de Vilanova

Salut

Balaguer es vesteix de gala per celebrar la Festa Major del Sant Crist

Societat

També t’interessarà

Pilar Bosch, Estefania Rufach i Rosa Mesalles presenten la programació dels Premis Literaris 2026
Cultura

La setmana dels Premis Literaris homenatjarà Vallverdú, Pàmies i Lorca

Laura Quintana · 28 oct. 2026
‘Els mals noms’, guardonat com a millor llargmetratge de ficció al Som Cinema
Cultura

‘Els mals noms’, guardonat com a millor llargmetratge de ficció al Som Cinema

Maria del Val · 26 oct. 2026
Mor als 79 anys el poeta lleidatà Jaume Pont, una de les veus més destacades de la literatura catalana contemporània
Cultura

Mor als 79 anys el poeta lleidatà Jaume Pont, una de les veus més destacades de la literatura catalana contemporània

Vanesa Ortega · 22 oct. 2026

El butlletí de cada matí

Les notícies clau de Lleida, Ponent i el Pirineu, a la teva safata abans de les 8 h. Gratuït.