Societat

Creix un 40% les persones a Lleida que recorren al Banc dels Aliments a causa de la pandèmia

Creix un 40% les persones a Lleida que recorren al Banc dels Aliments a causa de la pandèmia

El Banc dels Aliments de les Comarques de Lleida ha rebut un 40% més de sol·licituds de persones en situació de vulnerabilitat des de l’inici de la pandèmia. Això s’ha traslladat amb un augment del 30% pel que fa el nombre d’aliments repartits des del mes d’abril. «És una situació bastant preocupant», ha dit el president de l’entitat, Anotni Fo, que ha indicat que la capacitat per cobrir aquesta demanda estarà condicionada per com evoluciona del virus. De moment, calculen que es necessiten mil tones d’aliments per cobrir els propers sis mesos. Per altra banda, l’any 2019 el Banc dels Aliments va recaptar 1.812 tones d’aliments, gairebé 100.000 quilos més respecte el 2018. D’aquestes, el 55% va ser provinent de la recuperació d’excedents.

Amb aquest augment del 40% del nombre de sol·licituds, el Banc dels Aliments de les Comarques de Lleida calcula que enguany pot arribar ha atendre prop de 30.000 persones usuàries, gairebé 6.500 persones més respecte els 23.550 usuaris que l’entitat va atendre l’any 2019.


 

RELACIONAT: Campanya per posar en valor Ponent i potenciar l’aprofitament alimentari


L’entitat destaca que aquest augment de les sol·licituds d’ajuts, des del mes d’abril i fins aquest setembre, es deu al canvi de perfil de les persones que recorren al servei. Així, fins al març l’entitat atenia sobretot persones en situació de precarietat laboral derivada de la crisi econòmica del 2008. Ara en canvi, també atenen «gent nova» que arran de la pandèmia ha perdut la feina. El president de l’entitat, Antoni Fo, ha destacat la «gran baixada» que ha tingut el sector de l’hosteleria i ha criticat que l’Ingrés Mínim Vital, «que quan va sortir semblava que podria salvar moltes coses», no ha arribat a moltes persones i «no s’ha notat».

És «una situació bastant preocupant, anem trampejant com podem», ha dit Fo, que ha afegit que l’entitat està preparada per poder cobrir la demanda actual encara que està expectant a l’espera de com evoluciona el virus. El director del Banc dels Aliments de les Comarques de Lleida, Oriol Berenguer, ha indicat que, segons les previsions, el servei necessitarà mil tones d’aliments per cobrir la demanda per als propers sis mesos. «Estem estudiant mesures de xoc», ha dit Berenguer que ha explicat que primer tenen previst demanar suport a les institucions i al món corporatiu i, «quan sigui el moment», també a la ciutadania.

En aquest aspecte, Antoni Fo ha dit que enguany i «per motius evidents» el Gran Recapte dels Aliments serà diferent. «Ho estem estudiant i no serà com es feia tradicionalment, tampoc sabem com respondrà la gent», ha dit. Així mateix, el president de l’entitat ha afegit que arran de la pandèmia l’entitat ha doblat la capacitat d’emmagatzematge en fred, amb la construcció de noves càmeres frigorífiques, així com també ha augmentat l’espai per emmagatzemar palets, que ha passat de 700 a 1.000.

Més quilos i estabilització de la demanda el 2019

En la presentació de l’informe de l’any anterior, l’entitat ha destacat que al 2019 van aconseguir recaptar gairebé 100.000 quilos més d’aliments respecte l’exercici del 2018. En total, l’any passat el Banc dels Aliments va recollir 1.812 tones d’aliments a les comarques de Lleida.

El director de l’entitat, Oriol Berenguer, ha destacat que un 55% del total captat, 997 tones, provenen de la recuperació d’excedents alimentaris, uns aliments que «si no fos per l’acció del banc anirien a residus», ha afirmat. Berenguer també ha dit que l’aposta per aquesta política «contra el malbaratament» ha estat un dels «punts determinants» a l’hora d’aconseguir superar el nombre de quilos recaptats.

L’entitat també ha atribuït aquest augment a l’increment d’aliments recaptats a les campanyes ciutadanes, al major nombre de donacions d’empreses i a l’augment dels aliments procedents del fons de la Unió Europea.

Pel que fa la demanda, Antoni Fo ha dit que durant el 2019 es va notar «una baixada mínima que s’estava estabilitzant». El perfil principal dels sol·licitants, segons Fo, és gent amb una situació laboral precària i arrossegada encara per la crisi econòmica del 2008.

TerritoriLleida · Segrià
Més notícies de Lleida →

Més llegides

Tres escaladors rescatats al congost de Mont-rebei en dos operatius en menys de 24 hores

Successos

Els Mossos denuncien 252 conductors per excés de velocitat en tres hores i mitja a Ponent

Societat

Mor als 73 anys el dirigent veïnal lleidatà Francesc Rosselló Ricart

Societat

Una incidència en les obres del bloc quirúrgic obliga a tancar sis quiròfans de l’Arnau de Vilanova

Salut

Balaguer es vesteix de gala per celebrar la Festa Major del Sant Crist

Societat

També t’interessarà

Societat

Renfe adjudica a Siemens 30 trens d’alta velocitat per 1.218 milions d’euros

Laura Quintana · 28 oct. 2026
Societat

El Govern declara Alfarràs zona afectada per l’incendi del 15 de setembre

Laura Quintana · 28 oct. 2026
Urbanisme i habitatge

La Paeria vol invertir 5,1 milions per reduir el risc d’inundacions a Lleida

Laura Quintana · 27 oct. 2026

El butlletí de cada matí

Les notícies clau de Lleida, Ponent i el Pirineu, a la teva safata abans de les 8 h. Gratuït.