Societat

Cucalòcum estrena un espai adaptat per a persones amb TEA i altres necessitats especials

Cucalòcum estrena un espai adaptat per a persones amb TEA i altres necessitats especials

La 34a edició del Cucalòcum i la 19a de Cucaesport se celebraran del 27 de desembre al 4 de gener, excepte l’1 de gener, i aquest any incorporen un nou espai adaptat com a zona-refugi al Pavelló 5 de Fira de Lleida. Els salons obriran de 10 a 14 h i de 16 a 20 h als pavellons  3, 4 i 5. El recinte està pensat per disminuir els estímuls sonors i visuals i facilita un acompanyament més adaptat, oferint un entorn més tranquil i accessible per a persones amb Trastorn de l’Espectre Autista (TEA) i altres necessitats especials. L’espai també està disponible per a famílies i visitants que prefereixin un ambient més calmat i inclou activitats per a tota la família, com la Ludoteca, una trentena de tallers manuals, visites teatralitzades a les Carrosses dels Reis, a més d’una zona de descans i un espai de lactància. 

Roberto Pino, regidor de Participació, Drets Civils i d’Igualtat de l’Ajuntament de Lleida, va destacar durant la presentació del parc que la nova zona-refugi és una iniciativa clau, ja que permet  “guanyar en qualitat i atenció a les famílies” i integra “lleure, esport i inclusió en un mateix espai orientat al benestar de tothom”. A més, Pino va subratllar que la Regidoria de Joventut ha tornat a habilitar un espai amb una àmplia oferta d’activitats de lleure per a joves de 12 a 18 anys, mentre que la Regidoria d’Esports ha programat diverses propostes esportives en col·laboració amb entitats i clubs de la ciutat, que comptaran amb la participació de jugadors i jugadores d’elit durant els dies del saló. Finalment, va assegurar que es mantindran les polseres que permeten als nens i nenes amb necessitats especials accedir al parc sense haver de fer cua.

Les activitats es repartiran entre els diferents pavellons: el Pavelló 3 acollirà activitats esportives i per a joves, el Pavelló 4 serà destinat a tallers i activitats lúdiques, i el Pavelló 5, habilitat com a zona-refugi, s’incorpora al parc ampliant així la seva superfície coberta. L’accés al parc es farà pel Camí de Picos, a través del vestíbul que connecta els pavellons 4 i 5. Les entrades tindran un cost de 6 euros per als infants i de 3 euros per als adults per sessió de matí o tarda, mentre que els menors d’1 any entraran gratuïtament. També s’ofereix un abonament per a cinc sessions, amb un preu de 24 euros per als infants i de 12 euros per als adults.

Marc Ceron, vicepresident de la Cambra de Comerç i Indústria de Lleida, va destacar que Cucalòcum té dos “efectes secundaris”: ofereix un espai perquè els infants puguin jugar i socialitzar durant les vacances nadalenques i, alhora, genera un impacte econòmic per a la ciutat, ja que “moltes famílies que venen de fora aprofiten per passar el dia a Lleida, fer compres o menjar”.

Pilar Espax, directora dels Serveis Territorials d’Empresa i Treball, va explicar que el parc “aplega 40 activitats i tallers pensats per a totes les edats, des d’espais de joc simbòlic i primera infància fins a propostes esportives, jocs de taula, activitats d’aventura, tallers creatius i iniciatives educatives”. Espax va afegir que el saló “combina lleure, esport, educació i inclusió, i vol continuar sent un referent per a les famílies de Lleida i les comarques”.

Per la seva banda, Oriol Oró, director general de Fira de Lleida, va destacar que aquesta edició de Cucalòcum i Cucaesport “suposa un pas endavant en l’atenció a les famílies, ja que guanyem en espai, en nombre d’activitats i, per descomptat, en inclusió”.

Durant la presentació de Cucalòcum es van lliurar els premis del concurs de dibuix entre escolars de Lleida per triar la imatge del cartell del saló. La guanyadora ha estat Martina Costa Pascual, del Col·legi Episcopal, mentre que en segon lloc ha quedat Ivet Cosialls Martín, de l’Escola Països Catalans, i ha estat mereixedora del tercer premi Aina Gol Moragues, també de l’Escola Països Catalans. Les tres guardonades han rebut un diploma, el Carnet d’Honor de Cucalòcum i un obsequi. En total, han participat 2.123 alumnes procedents de 24 centres educatius de Lleida i d’altres municipis.

L’organitzador de Cucalòcum és Fira de Lleida, mentre que Cucaesport és organitzat per la Regidoria d’Esports, la Regidoria de Joventut, Educació i Ocupació i la Regidoria de Festes de l’Ajuntament de Lleida, a més de l’entitat municipal LleidaJove i Fira de Lleida.

 

TerritoriLleida · Segrià
Més notícies de Lleida →

Més llegides

Tres escaladors rescatats al congost de Mont-rebei en dos operatius en menys de 24 hores

Successos

Els Mossos denuncien 252 conductors per excés de velocitat en tres hores i mitja a Ponent

Societat

Una incidència en les obres del bloc quirúrgic obliga a tancar sis quiròfans de l’Arnau de Vilanova

Salut

Mor als 73 anys el dirigent veïnal lleidatà Francesc Rosselló Ricart

Societat

65 anys de presó per a un home acusat d’agredir sexualment les seves tres nebodes menors a Lleida

Tribunals

També t’interessarà

Societat

Renfe adjudica a Siemens 30 trens d’alta velocitat per 1.218 milions d’euros

Laura Quintana · 28 oct. 2026
Societat

El Govern declara Alfarràs zona afectada per l’incendi del 15 de setembre

Laura Quintana · 28 oct. 2026
Urbanisme i habitatge

La Paeria vol invertir 5,1 milions per reduir el risc d’inundacions a Lleida

Laura Quintana · 27 oct. 2026

El butlletí de cada matí

Les notícies clau de Lleida, Ponent i el Pirineu, a la teva safata abans de les 8 h. Gratuït.