Cultura

El ballet de Robert Gerhard omple l’església de Santa Maria d’Àneu

El ballet de Robert Gerhard omple l'església de Santa Maria d'Àneu

El 30 Dansàneu enfila, a partir d’aquest divendres, les tres últimes jornades de festival. Ho fa amb la previsió d’una bona afluència d’assistents a les nou propostes que es podran veure a les Valls d’Àneu fins aquest diumenge. Fins a la data, han esgotat entrades els espectacles de Cesc Gelabert (inaugural), Artur Blasco – Homenatge a Joan Tomàs, Maria del Mar Bonet, Els focs de Sant Joan, el Tastàneu i les dues excursions naturalistes. Aquest cap de setmana destaca la trobada (im)possible entre Mishima i la companyia de la ballarina Laia Santanach, una de les propostes més esperades, precedida de l’estrena de la versió de carrer de l’espectacle TRADERE de la pròpia Santanach, una coproducció del Dansàneu, la Fira Mediterrània, el Mercat de les Flors i el Ballet Nacional de Marsella. En relació a la mescla amb Mishima, es tracta d’una actuació única que maridarà el pop d’autor de la banda liderada per David Carabén amb la corporalitat de Santanach. Música i dansa es donaran de la mà per materialitzar-se en una demostració singularitzada creada, exclusivament, per al Festival de Cultures del Pirineu. Justament aquest ha estat un dels grans reptes que ha volgut assumir l’organització del Dansàneu en aquesta edició: singularitzar les propostes amb l’objectiu d’innovar, fomentar la creativitat i les sinergies entre artistes amb trajectòries i estils aparentment diferents, amb el desig d’impulsar nous projectes col·laboratius.

El Dansàneu vetlla per promocionar i reivindicar el patrimoni aneuenc. Més enllà del llegat arquitectònic i històric que representen les esglésies romàniques de les Valls d’Àneu o el patrimoni natural, protagonista durant les sortides naturalistes realitzades durant les dues primeres jornades, el certamen vol posar el focus, també, sobre el patrimoni immaterial d’aquest indret. D’aquí l’estrena, aquest dijous i a Santa Maria d’Àneu, del ballet inèdit del compositor Robert Gerhard que han interpretat Miquel Villalba al piano i la companyia Ballet Contemporani de Catalunya, els quals han omplert fins l’últim seient disponible l’espai patrimonial d’Escalarre. Es tracta d’Els focs de Sant Joan, estrenat més de vuitanta anys després de la seva composició, amb coreografia de Miquel G. Font i inspirat en les falles d’Isil.
 
També aquest dijous ha tingut lloc un trajecte més -en aquest cas, obert al públic- de la producció original Brots transhumants amb la presència d’Arnau Obiols, músic i compositor de la Seu d’Urgell, el ballarí Magí Serra i el creador audiovisual Pepe Camps. Es tracta d’un projecte interdisciplinari que convida a reflexionar al voltant d’elements propis de la transhumància com el bosc, el camp o el territori, com a concepte més universal.

La jornada d’aquest dijous finalitza amb la primera col·laboració entre el Dansàneu i Fira Tàrrega que s’emmarca dins el projecte Circuit Nòmada i que cristal·litza amb l’espectacle De una en una: versos sobre un tejado errante, de la companyia Métrica Bárbara a la plaça Major de Borén. De manera prèvia, a les 22 hores, el Dansàneu ha pogut recuperar la celebració al mateix espai (que s’incorpora enguany al festival) del Tastàneu, a manera de suport als productors locals i que l’any passat no es va poder celebrar a causa de la pandèmia. El Tastàneu, per al qual ja no queden entrades, és l’única activitat de tastos que s’ha mantingut i se servirà amb els comensals asseguts en taules, amb distància de seguretat, plats individuals i grups tancats.

Per la seva banda, Rufaca Folk Jazz Orchestra repeteix experiència al festival i actuarà aquest diumenge 1 d’agost a les dotze del migdia al Castell de València d’Àneu (Alt Àneu). Sota la direcció i arranjaments de Sergi Vergés, l’orquestra compta amb integrants sorgits de l’Escola Folk del Pirineu i combina, amb encert, el talent de joves músics de l’Alt Urgell i la Cerdanya, especialistes en instruments tradicionals de la zona, amb l‘experiència de joves graduats i professors de jazz dels conservatoris de Barcelona. Durant el seu concert, la formació ha promès “sorpreses inèdites” per celebrar els trenta anys de vida del Dansàneu.

TerritoriEsterri d'Àneu · Pallars Sobirà
Més notícies de Esterri d'Àneu →

Més llegides

Tres escaladors rescatats al congost de Mont-rebei en dos operatius en menys de 24 hores

Successos

Els Mossos denuncien 252 conductors per excés de velocitat en tres hores i mitja a Ponent

Societat

Mor als 73 anys el dirigent veïnal lleidatà Francesc Rosselló Ricart

Societat

Una incidència en les obres del bloc quirúrgic obliga a tancar sis quiròfans de l’Arnau de Vilanova

Salut

Balaguer es vesteix de gala per celebrar la Festa Major del Sant Crist

Societat

També t’interessarà

Gerri de la Sal reprèn l’activitat salinera després de dos anys i es prepara per la sisena FestaSal
Cultura

Gerri de la Sal reprèn l’activitat salinera després de dos anys i es prepara per la sisena FestaSal

Maria del Val · 29 jul. 2026
Tret de sortida a la 35a edició del Dansàneu amb una forta aposta per la creació pròpia
Cultura

Tret de sortida a la 35a edició del Dansàneu amb una forta aposta per la creació pròpia

Redacció · 24 jul. 2026
L’Esbaiola’t clou amb èxit la 19a edició amb 6.500 entrades venudes
Cultura

L’Esbaiola’t clou amb èxit la 19a edició amb 6.500 entrades venudes

Redacció · 21 jul. 2026

El butlletí de cada matí

Les notícies clau de Lleida, Ponent i el Pirineu, a la teva safata abans de les 8 h. Gratuït.