Cultura

El Maria-Mercè Marçal es lliurarà per primera vegada a la casa de la poetessa

El Maria-Mercè Marçal es lliurarà per primera vegada a la casa de la poetessa

Per primera vegada en vint-i-set anys l’acte de lliurament del Premi de Poesia Maria-Mercè Marçal se celebrarà a la vila natal de la poetessa, Ivars d’Urgell. Serà el pròxim dissabte 28 de juny al pati de Cal Tous, actual Can Salvadó, a les afores del municipi en la que va ser la casa familiar de Marçal. Aquesta no és la única novetat que presenta el certamen, sinó que també s’han canviat les dates de l’entrega, que s’havia fet tradicionalment al mes de març, i el format de l’esdeveniment.

Durant el primer quart de segle, l’entrega s’havia fet al complex Resquitx de Golmés fins que en la darrera edició el nou equip de govern de l’ens comarcal, d’ERC, va decidir descentralitzar el guardó celebrant-lo a Ivars d’Urgell en els anys imparells i a un altre municipi de forma itinerant els anys parells. D’aquesta manera, la primera edició amb la nova alternança va tenir lloc el 2024 al Palau de Margalef, a Torregrossa. 

Per l’alcalde d’Ivars d’Urgell, Joan Carles Sánchez, celebrar l’acte de lliurament al seu municipi és “un orgull i una oportunitat de veure Ivars com la capital de la poesia dels Països Catalans”. Per enguany, la celebració del Maria-Mercè Marçal a Ivars d’Urgell requeria d’un canvi d’estil en el format habitual de sopar-gala que havia precedit les anteriors edicions. Així doncs, els 300 assistents estaran a peu dret i podran gaudir de música en viu a càrrec d’un trio de música clàssica, acompanyat de poesia i de “novetats que encara no explicarem”.

El president del Consell Comarcal del Pla d’Urgell, Carles Palau, ha destacat l’important increment d’obres presentades per aquesta edició, un total de 87, el que suposa 48 originals més que en l’any anterior sent la segona millor xifra de la història del guardó i amb participants de tots els Països Catalans. Aquest any també s’incrementa la quantia del premi, dels 3.000 als 5.000 euros. Palau també ha confirmat la presència del director de la Institució de les Lletres Catalanes, Eduard Escoffet.

Al mateix temps, s’ha estrenat un nou jurat amb perfils femenins format per Mireia Calafell, Teresa Pascual, Blanca Llum Vidal, Laia Martínez i Teresa Colom. L’obra guanyadora s’editarà a càrrec de Pagès Editors, com és habitual.

 

Pagès Editors publica el poemari guardonat el 2024, ‘Les hores mortes’

Paral·lelament, el poeta Ricard Garcia ha presentat a Ivars d’Urgell Les hores mortes, l’obra guanyadora del 26è Premi de Poesia Maria-Mercè Marçal lliurat el març del 2024 a Torregrossa. 

Ricard Garcia (Sant Llorenç d’Hortons, 1962) ha publicat poemes en diferents revistes i antologies. A més, coordina diferents clubs de lectura i el cicle Poetes a la Bassa Gran. Les hores mortes és el seu sisè llibre, editat dins la col·lecció La Suda.

TerritoriIvars d'Urgell · Pla d'Urgell
Més notícies de Ivars d'Urgell →

Més llegides

Tres escaladors rescatats al congost de Mont-rebei en dos operatius en menys de 24 hores

Successos

Els Mossos denuncien 252 conductors per excés de velocitat en tres hores i mitja a Ponent

Societat

Una incidència en les obres del bloc quirúrgic obliga a tancar sis quiròfans de l’Arnau de Vilanova

Salut

Mor als 73 anys el dirigent veïnal lleidatà Francesc Rosselló Ricart

Societat

65 anys de presó per a un home acusat d’agredir sexualment les seves tres nebodes menors a Lleida

Tribunals

També t’interessarà

El XXIX Premi de Poesia Maria-Mercè Marçal obre la seva convocatòria fins el 14 de febrer
Cultura

El XXIX Premi de Poesia Maria-Mercè Marçal obre la seva convocatòria fins el 14 de febrer

Laura Quintana · 28 oct. 2026
‘Els mals noms’, guardonat com a millor llargmetratge de ficció al Som Cinema
Cultura

‘Els mals noms’, guardonat com a millor llargmetratge de ficció al Som Cinema

Maria del Val · 26 oct. 2026
Empresa

Autotardor obre portes a Mollerussa amb prop de 400 vehicles i 22 expositors

Vanesa Ortega · 23 oct. 2026

El butlletí de cada matí

Les notícies clau de Lleida, Ponent i el Pirineu, a la teva safata abans de les 8 h. Gratuït.