⏯️ El Museu de Lleida rep en dipòsit una taula gòtica del segle XV adquirida a París

ACN
Publicat: 
05-05-2022
Temps aproximat lectura Temps aproximat de lectura:
  • ⏯️ El Museu de Lleida rep en dipòsit una taula gòtica del segle XV adquirida a París
    Peu de foto: 
    Oriol Bosch (ACN)
  • ⏯️ El Museu de Lleida rep en dipòsit una taula gòtica del segle XV adquirida a París
    Peu de foto: 
    Oriol Bosch (ACN)
  • ⏯️ El Museu de Lleida rep en dipòsit una taula gòtica del segle XV adquirida a París
    Peu de foto: 
    Oriol Bosch (ACN)
  • ⏯️ El Museu de Lleida rep en dipòsit una taula gòtica del segle XV adquirida a París
    Peu de foto: 
    Oriol Bosch (ACN)

El Museu de Lleida ha rebut en dipòsit una taula gòtica de la segona meitat del segle XV adquirida pel col·leccionista Joan-Artur Roura i Comas. És la taula de la Mare de Déu, el Nen i santa Anna, atribuïda a Francesc Solives, i el museu tenia especial interès en tenir-la. Roura ha destacat la "gran satisfacció" de poder recuperar aquestes obres que per circumstàncies diverses "se'ns han escapat de les mans i no les hem pogut gaudir ni conservar". En aquest sentit, ha dit que els col·leccionistes tenen l'obligació d'afavorir els museus, especialment el de Lleida, amb el que ha patit els darrers anys per les entregues d'art a l'Aragó. La taula s'exposarà a l'espai 0 fins al setembre i després s'incorporarà a la col·lecció permanent.

A la taula s'hi representa Santa Anna, la verge i el Nen, enmig de dos figures femenines, nu, amb un ocell amb la mà dreta i, amb la mà esquerra, jugant amb el contingut que es troba en el cistell que subjecta santa Anna. La Verge aguanta el Nen amb el braç esquerre i amb la mà dreta sosté un fil, que subjecta l'ocell.

L'estat de conservació de la taula (167 x 88 cm) és bo i es conserven els pinacles i el marc de la part inferior, a diferència del de la part superior. Això permetria deduir que al damunt hi hauria una altra taula, que no s'ha conservat, i que probablement faria referència a una escena de la vida de la Verge, on un Calvari, si es tractés de la taula principal del carrer central d'un retaule.

L'especialista en pintura tardogòtica catalana, Alberto Velasco, creu que el seu autor seria Francesc Solives, actiu a Banyoles durant l'últim terç del segle XV i amb només un retaule conegut a l'església de Sant Llorenç de Morunys (Solsonès) i un retaule procedent de Santa Maria de Bovera (Guimerà, Urgell), conservat al Museu d'Art Medieval de Vic. Solives és seguidor de l'estil del pintor barceloní Jaume Huguet, i el seu interès rau en el fet que es coneixen només tres obres seves, totes elles documentades a les terres de Ponent.

L'ingrés d'aquesta obra al Museu de Lleida complementa les col·lecció d'interès nacional del museu i incideix en la idea de ser un museu de territori, que vol explicar les relacions artístiques, socials i econòmiques de Lleida amb el seu territori d'influència al llarg de la història.

El director del Museu de Lleida, Josep Giralt, ha destacat la "fita" que suposa dotar el museu amb una sèrie de "mecenes" disposats a ajudar-los en la política d'adquisicions que a Catalunya "és justa" perquè les administracions no tenen recursos econòmics per fer-hi front. En aquest sentit, ha remarcat que al museu porten tres o quatre anys amb una política de "sumar esforços" rellevant i aquest dimecres es fa un "pas endavant" perquè s'aporta l'obra d'un pintor pràcticament desconegut a Catalunya però molt valorat a Lleida.

Comparteix

També t'interessarà