Cultura

El Parc de l’Alt Pirineu i el Col·lectiu Eixarcolant estrenen dues publicacions sobre el territori i les varietats agrícoles

El Parc de l'Alt Pirineu i el Col·lectiu Eixarcolant estrenen dues publicacions sobre el territori i les varietats agrícoles

El Parc Natural de l’Alt Pirineu i el col·lectiu Eixarcolant, han editat el llibre 30 varietats tradicionals de l’Alt Pirineu i el conte infantil Padrina, ens expliques l’Alt Pirineu?. Totes dues publicacions es presentaran a Montferrer i Llavorsí. A Montferrer, l’acte es va celebrar ahir a les 18 hores a la sala d’actes del municipi. La presentació a Llavorsi serà avui dissabte a la mateixa hora al centre cívic.

Les places són limitades i cal fer reserva prèvia a través del telèfon 973 622 335 o el correu electrònic [email protected]. Es recorda que cal dur mascareta i seguir les mesures de seguretat i protecció, a causa de la situació de pandèmia.

Projecte de recerca

Aquests dos llibres són fruit del projecte de recerca desenvolupat pel col·lectiu Eixarcolant, amb la col·laboració  de Salvatgines, i el suport d’un ajut FEADER del Parc Natural de l’Alt Pirineu per valor de 29.079 €, a l’entorn de la biodiversitat cultivada del territori del Parc. Amb l’objectiu de recuperar i conservar les varietats agrícoles i ornamentals tradicionals, durant el 2020 s’ha visitat més de 200 horts en 65 nuclis de població i s’han entrevistat 56 persones per reconstruir el dia a dia de la societat de l’Alt Pirineu des de principis del segle XX.

En total, s’han obtingut 806 registres de varietats agrícoles tradicionals, 233 registres de varietats ornamentals tradicionals, i 126 registres d’espècies silvestres. Així mateix, s’han aconseguit més de 160 hores d’informació, que es suma a la ja elaborada en anys anteriors per l’àrea de Medi Ambient del Consell Comarcal del Pallars Sobirà, que ha col·laborat amb la iniciativa.

Així mateix, s’ha recopilat material vegetatiu de les diverses varietats tradicionals, per tal de poder-les conservar en un banc de llavors, multiplicar-les en horts col·laboradors situats a l’Alt Pirineu i, posteriorment, poder-les redistribuir pel territori perquè siguin cultivades i consumides amb regularitat.

El llibre que es presenta aquest cap de setmana  és un recull de 30 varietats tradicionals, corresponents a algunes de les varietats més característiques de l’Alt Pirineu i amb més potencial de ser emprades a l’actualitat. Per la seva banda, el conte infantil Padrina, ens expliques l’Alt Pirineu? il·lustra de forma amena com era la vida dels padrins i padrines quan eren petits, a mitjans del segle XX i l’activitat tradicional agroramadera d’aleshores, fent especial menció a la biodiversitat cultivada. Després de la presentació es preveu pugui ser adquirit en les llibreries locals de l’àmbit del Parc.

Posteriorment es preveu editar un tercer llibre per mostrar com era la vida quotiadana des d’una perspectiva etnobotànica, estructurant la informació en els diferents espais en els quals transcorria: el poble, els horts, les terres, els prats i els boscos. També s’han realitzat diversos vídeos sobre varietats tradicionals que s’aniran divulgant setmanalment a les xarxes socials del Parc i un tríptic resum del projecte i els resultats obtinguts.

Territorila Seu d'Urgell · Alt Urgell
Més notícies de la Seu d'Urgell →

Més llegides

Tres escaladors rescatats al congost de Mont-rebei en dos operatius en menys de 24 hores

Successos

Els Mossos denuncien 252 conductors per excés de velocitat en tres hores i mitja a Ponent

Societat

Mor als 73 anys el dirigent veïnal lleidatà Francesc Rosselló Ricart

Societat

Una incidència en les obres del bloc quirúrgic obliga a tancar sis quiròfans de l’Arnau de Vilanova

Salut

Balaguer es vesteix de gala per celebrar la Festa Major del Sant Crist

Societat

També t’interessarà

El cineasta Joan Gil impulsa a Estamariu una escola de cinema intergeneracional amb voluntat de continuïtat durant tot l’any
Cultura

El cineasta Joan Gil impulsa a Estamariu una escola de cinema intergeneracional amb voluntat de continuïtat durant tot l’any

Maria del Val · 5 ag. 2026
El Govern unifica tot el recinte catedralici de Santa Maria d’Urgell en un únic bé cultural d’interès nacional
Cultura

El Govern unifica tot el recinte catedralici de Santa Maria d’Urgell en un únic bé cultural d’interès nacional

ACN · 29 jul. 2026
Un llibre de Ramon Besora, editat per Meraki, entre els 35 millors llibres de literatura infantil i juvenil del 2024
Cultura

Un llibre de Ramon Besora, editat per Meraki, entre els 35 millors llibres de literatura infantil i juvenil del 2024

Josep A. Pérez · 3 abr. 2025

El butlletí de cada matí

Les notícies clau de Lleida, Ponent i el Pirineu, a la teva safata abans de les 8 h. Gratuït.