El rector de la UdL alerta de manca de recursos per al recanvi de professorat que es jubilarà

REDACCIÓ / Lourdes Farré
Publicat: 
20-12-2024
Temps aproximat lectura Temps aproximat de lectura:
  • El rector de la UdL alerta de manca de recursos per al recanvi de professorat que es jubilarà
    Peu de foto: 
    La sessió s'ha fet a l'Auditori del Centre de Cultures ©UdL

El rector de la Universitat de Lleida (UdL), Jaume Puy, ha expressat la seva preocupació pels retards en el finançament per a la reposició del Personal Docent i Investigador (PDI) que es jubila. Durant la presentació del seu darrer informe anual de gestió al Claustre, Puy ha assenyalat que, en els pròxims cinc anys, podrien jubilar-se 521 professors a temps complet dels 665 que té la universitat. "Uns números dramàtics", ha subratllat, alertant que aquesta situació podria posar en risc la continuïtat de la institució sense un suport financer adequat i sostingut. L'informe ha estat aprovat per 90 vots a favor (85%), 8 en contra i 8 abstencions.

Puy ha destacat la importància del programa d'incorporació de talent universitari María Goyri, que preveu la contractació de 42 lectors: 25 finançats pel Govern central i 17 per la Generalitat. "Els lectors pagats per l'Estat han d'estar contractats el juliol del 2025 per aprofitar els 6 anys de la subvenció estatal. Altrament, la UdL hauria de cobrir aquesta despesa fins que entrin a les transferències de la Generalitat", ha explicat.

A més de tractar els reptes del personal, Puy ha anunciat que preveu convocar eleccions a rector el 2025, fet que considera que situa aquest com el seu últim informe al Claustre. Ha destacat alguns èxits dels seus mandats, com la reforma dels Estatuts de la UdL i la gestió financera del Parc Científic i Tecnològic Agroalimentari (Agrobiotech). En aquest sentit, ha celebrat l'acord amb la Paeria que redueix al 30% la responsabilitat de la UdL en el deute del parc, en lloc del 50% aplicat fins ara.

La UdL preveu un pressupost de 116,7 MEUR per al 2025 amb una incorporació massiva de professorat
Peu de foto: 
Gurnah, aquest any a la 22a Conferència Anual Nelson Mandela ©Flowcomm (CC BY 2.0)

Pel que fa a la recerca, Puy ha reivindicat un finançament més equitatiu, demanant que la UdL rebi el 6% dels recursos que la Generalitat destina a programes com CERCA o ICREA, d'acord amb el pes demogràfic i econòmic del territori. "És una demanda justa perquè amb diners públics no s'han d'impulsar polítiques que agreugin el despoblament del territori", ha afirmat.

El rector també ha fet balanç dels seus mandats, que ha qualificat d’"intensos i plens de reptes", incloent-hi la pandèmia de COVID, els problemes pressupostaris i la reforma de l'estructura departamental. Ha agraït la confiança rebuda i ha definit el càrrec com "un honor i un exercici de servei".

Durant el Claustre, s’han abordat altres qüestions rellevants. Els representants estudiantils han demanat millores en les guies docents i una atenció més accessible a les secretaries de centre, mentre que el personal laboral PTGAS ha expressat el seu malestar amb la política de la gerència. També s'ha debatut sobre la creació de noves places de professorat i promocions a catedràtics.

D'altra banda, el síndic de greuges de la UdL, Jesús Gutiérrez, ha presentat el seu informe corresponent al 2023. En total, s’han tramitat 20 queixes, igual que l'any anterior, la majoria formulades per alumnat (16), seguides per personal docent i investigador (3) i personal no docent (1). Els principals motius han estat temes relacionats amb la matrícula i preinscripció (5), i les avaluacions (4). Gutiérrez ha valorat positivament el retorn de les recomanacions de la sindicatura, que han permès millores evidents en alguns casos.

Malgrat els avenços, el síndic ha lamentat que "la mediació continuï inèdita", tot i que s’han obtingut solucions alternatives mitjançant mediació informal. També ha destacat la implicació del Consell de l'Estudiantat en assumptes que afecten el col·lectiu estudiantil i la posada en marxa de la Comissió de convivència prevista per la LOSU.

Comparteix

També t'interessarà