Cultura

El Som Cinema reivindica el paper de la dona en el cine

El Som Cinema reivindica el paper de la dona en el cine

Cinc dones professionals de la indústria del cine i l’audiovisual van reivindicar ahir la perspectiva de gènere en un debat en el marc del Festival Som Cinema de Lleida. La taula redona, celebrada al Magical Media, a Gardeny, tenia un títol ja significatiu, Més enllà d’Alice Guy, en record de la cineasta francesa considerada la primera persona a ser realitzadora d’una pel·lícula de ficció, quan el 1896 va combinar imatges en moviment i art teatral i va donar lloc al film La fée aux choux, però que la historiografia del cine va silenciar durant dècades. La jove directora lleidatana Alba Cros (codirectora de Les amigues de l’Àgata) va valorar les quotes al cine com a fórmula per donar visibilitat a projectes que potser no haurien vist la llum: “Es tracta de posar l’accent i obrir punts de vista en un món que sempre ha tingut una mirada molt masculina.”

En el debat, conduït per l’assessora artística del Som Cinema, Judith Vives, també hi van participar la directora del Festival de Cinema de Menorca, Inés Garrell; l’actriu Gemma Castell; la directora i actriu Elena Martín; i la productora de cine Sandra Forn, que va posar de manifest que “ara resulta molt difícil tirar endavant projectes audiovisual, tant per a directors com per a directores”. Forn va afegir que “moltes vegades es tarda fins i tot més de quatre anys per trobar finançament”. Això sí, la majoria va deixar clar que el cine encara ha de superar unes quantes barreres per arribar a la igualtat de gènere, però que moviments com el #Metoo han contribuït a posar la qüestió sobre la taula.

A més, els professionals presents van gaudir també d’una visita guiada per les instal·lacions del Magical per conèixer les activitats de producció i postproducció de realitzacions per a cine i televisió que es porten a terme.

Els premis i una pel·lícula sobre Porter Moix tanquen avui l’acte

La resolució i entrega de premis als millors llargmetratges, curts i documentals tancarà avui la novena edició del Som Cinema, a partir de les 20.00 hores al Teatre de l’Escorxador, en un acte que conclourà amb la projecció del documental Miquel Porter Moix, la república de la llibertat i el bon humor. El film, dirigit per Anastasi Rinos, repassa una figura clau de la història cultural recent catalana: el professor, historiador, cantant i crític de cine, que va morir el 2004. Hi assistirà un dels productors del documental, Paco Poch, que va participar en la producció d’Entre dos aguas, d’Isaki Lacuesta, guanyadora de l’última Concha d’Or del Festival de Sant Sebastià. Al migdia, l’Institut d’Estudis Ilerdencs projectarà els curtmetratges guanyadors dels Premis Llanterna Digital.

TerritoriLleida · Segrià
Més notícies de Lleida →

Més llegides

Tres escaladors rescatats al congost de Mont-rebei en dos operatius en menys de 24 hores

Successos

Els Mossos denuncien 252 conductors per excés de velocitat en tres hores i mitja a Ponent

Societat

Una incidència en les obres del bloc quirúrgic obliga a tancar sis quiròfans de l’Arnau de Vilanova

Salut

Mor als 73 anys el dirigent veïnal lleidatà Francesc Rosselló Ricart

Societat

65 anys de presó per a un home acusat d’agredir sexualment les seves tres nebodes menors a Lleida

Tribunals

També t’interessarà

Pilar Bosch, Estefania Rufach i Rosa Mesalles presenten la programació dels Premis Literaris 2026
Cultura

La setmana dels Premis Literaris homenatjarà Vallverdú, Pàmies i Lorca

Laura Quintana · 28 oct. 2026
‘Els mals noms’, guardonat com a millor llargmetratge de ficció al Som Cinema
Cultura

‘Els mals noms’, guardonat com a millor llargmetratge de ficció al Som Cinema

Maria del Val · 26 oct. 2026
Mor als 79 anys el poeta lleidatà Jaume Pont, una de les veus més destacades de la literatura catalana contemporània
Cultura

Mor als 79 anys el poeta lleidatà Jaume Pont, una de les veus més destacades de la literatura catalana contemporània

Vanesa Ortega · 22 oct. 2026

El butlletí de cada matí

Les notícies clau de Lleida, Ponent i el Pirineu, a la teva safata abans de les 8 h. Gratuït.