Societat

Els metges s’oposen a la guia del SEM que permet a les infermeres actuar en solitari

Els metges s'oposen a la guia del SEM que permet a les infermeres actuar en solitari

El Col·legi de Metges de Lleida i el Consell de Col·legis de Metges de Catalunya han presentat un document al Sistema d’Emergencies Mèdiques (SEM) en el qual s’oposen a la «guia d’actuació infermera d’urgències i emergències prehospitalàries» redactada pel SEM.

Els metges lamenten que l’objectiu d’aquest manual és reestructurar l’atenció a les urgències per racionalitzar recursos i denuncien que la seua aplicació pot comportar que els professionals d’infermeria assumeixin rols propis dels metges.

En aquest sentit, afirmen que «el diagnòstic i la prescripció terapèutica són elements nuclears i essencials de les competències del metge i no d’infermeria». Per aquesta raó, reclamen una revisió profunda de la guia perquè contingui preceptes com que només un metge pot delegar una funció que li és pròpia a altres professionals del seu equip sanitari i que mai podrà desentendre’s de supervisar les activitats delegades.

Els Col·legis de Metges no són els únics opositors a la guia. De fet el sindicat Metges de Catalunya també ha manifestat el seu rebuig al document al considerar que fomenta «de manera descarada» l’intrusisme professional perquè atribueix procediments mèdics al col·lectiu d’infermeria.

Per la seua part, el SEM assegura que la guia sols reflecteix el valor de la professió infermera en l’atenció a urgències i emergències i estableix protocols per a la millora de la qualitat assistencial.

La guia encaixa en el nou model de transport sanitari que estableix la resolució del polèmic concurs (vegeu el desglossament) que contempla l’eliminació a Lleida d’una ambulància de suport vital avançat (UVI mòbil), que serà substituïda per un VIR (vehicle d’intervenció ràpida), un turisme on viatjarà el metge juntament amb un tècnic, i una ambulància en la qual aniran una infermera i un tècnic. La guia permetrà a la infermera que viatgi sola actuar en els casos d’emergències sense la presència del metge, ja que estableix aquells en els quals la infermera pot atendre el pacient de forma autònoma i en els quals necessita indicacions d’un metge que es troba al centre de coordinació del SEM.

Metges de Catalunya lamenta que «una guia mai pot suplir 6 anys de carrera i 4 d’especialització» i tem que l’assignació de responsabilitats mèdiques als professionals d’infermeria acabi repercutint en un progressiu descens en el nombre de metges a les ambulàncies.

revisió

El Col·legi de Metges demana al SEM una revisió «profunda» de la guia d’actuació infermera

TerritoriLleida · Segrià
Més notícies de Lleida →

Més llegides

Tres escaladors rescatats al congost de Mont-rebei en dos operatius en menys de 24 hores

Successos

Els Mossos denuncien 252 conductors per excés de velocitat en tres hores i mitja a Ponent

Societat

Mor als 73 anys el dirigent veïnal lleidatà Francesc Rosselló Ricart

Societat

Una incidència en les obres del bloc quirúrgic obliga a tancar sis quiròfans de l’Arnau de Vilanova

Salut

Balaguer es vesteix de gala per celebrar la Festa Major del Sant Crist

Societat

També t’interessarà

Societat

Renfe adjudica a Siemens 30 trens d’alta velocitat per 1.218 milions d’euros

Laura Quintana · 28 oct. 2026
Societat

El Govern declara Alfarràs zona afectada per l’incendi del 15 de setembre

Laura Quintana · 28 oct. 2026
Urbanisme i habitatge

La Paeria vol invertir 5,1 milions per reduir el risc d’inundacions a Lleida

Laura Quintana · 27 oct. 2026

El butlletí de cada matí

Les notícies clau de Lleida, Ponent i el Pirineu, a la teva safata abans de les 8 h. Gratuït.