Societat

ℹ️ Aquestes són les principals preocupacions dels infants i adolescents de l’Estat

L'Oficina Jove de la Noguera continua amb les sessions de l'Espai de Trobada de Salut Emocional

Els efectes de la pandèmia de la covid-19 (14,6%), juntament amb la guerra a Ucraïna (12,8%), l’economia (12,7%), i el canvi climàtic, el medi ambient i la contaminació (7,8%) són les principals preocupacions dels infants i adolescents de l’Estat. Així es desprén del tercer Baròmetre d’Opinió de la Infància i l’Adolescència realitzat per UNICEF Espanya en col·laboració amb la Universitat de Sevilla. Els resultats de l’informe també mostren un augment de la confiança en institucions – especialment científiques, centres educatius i ONG- mentre que els partits polítics i els polítics són els que obtenen la pitjor nota. De fet, només 1 de cada 10 enquestats ha valorat que la situació política i econòmica a l’Estat és bona o  molt bona. 

El baròmetre s’ha presentat aquest dijous en un acte en el qual Francisco José Rivera, autor de l’estudi i professor de la Universitat de Sevilla, ha assegurat que “la irrupció de la guerra en les principals preocupacions de la infància i l’adolescència i en el que ells consideren que preocupa a la societat demostra que els infants i adolescents no són aliens a la realitat que els envolta». En aquest sentit ha apuntat que «a mesura que es fan grans, es constata un augment de la preocupació que senten per la seva feina o les seves perspectives de futur”.

T'EXPLIQUEM…

Segons els joves enquestats, les qüestions que més els amoïnen a ells també són les que més preocupen la societat en general, tot i que en diferent ordre: l’economia (26.2%), la covid-19 (resposta del 22,4%) i la guerra d’Ucraïna (9,8%). 

Només 1 de cada 10 infants i adolescents considera que la situació política i econòmica que Espanya és bona o  molt bona, i la percepció és més positiva a nivell municipal que estatal. 

Entre un llistat de 21 professions, les més valorades van ser les de metge o metgessa (8,6), policia (7,6), arquitecte o arquitecta i esportista (ambdues amb un 7,4) i la menys valorada és la de polític amb un 4,4.

Quan se’ls pregunta sobre un llistat de determinades qüestions socials en concret, els abusos sexuals a la infància destaquen com alguna cosa que els preocupa bastant o molt a 9 de cada 10 joves enquestats. La pobresa i la fam al món, l’assetjament o ciberassetjament escolar o la salut mental de la infància i l’adolescència, són altres temes destacats. 

Referent al benestar i la satisfacció personal, el baròmetre reflecteix que, en general, els infants i adolescents valoren positivament la seva vida i tenen un benestar subjectiu elevat; les seves amistats, família, mascotes i hobbies són els elements que més valoren i els fa feliços. No obstant, els percentatges baixen en els nivells adquisitius baixos, i per exemple, el 8,5% dels infants d’un nivell adquisitiu baix se senten sempre tristos, davant del 5,6% del nivell adquisitiu alt.

DESTAQUEM

Desigualtats de gènere

Destaca la disminució de la preocupació per la desigualtat de gènere, el masclisme o la violència masclista, que en la primera edició del baròmetre (2019-2020) preocupava el 89,1% i se situava en primer lloc; en la segona edició (2020-2021) baixava fins la vuitena, amb un 80%; i en aquesta tercera edició (2021-2022) se situa en la tretzena posició, amb un 75,1%.

A més, en l’edició d’enguany del Baròmetre s’ha inclòs un bloc complementari sobre estereotips de gènere. Si bé prima la igualtat en totes les professions sobre les quals se’ls va preguntar, dos d’elles mostren els estereotips de gènere més marcats. El 19,6% dels enquestats considera que la professió de policia és només o sobretot per a homes, i el 21% de la mostra considera que la tasca de tenir cura dels infants hauria de ser exercida només o sobretot per les dones.

A banda, al voltant d’1 de cada 10 participants considera que hi ha qüestions més pròpies d’homes, com ser dominant o actuar com un líder, mentre que n’hi ha d’altres més típiques de dones, com expressar afecte obertament o lluir un bon aspecte.

Més llegides

Tres escaladors rescatats al congost de Mont-rebei en dos operatius en menys de 24 hores

Successos

Els Mossos denuncien 252 conductors per excés de velocitat en tres hores i mitja a Ponent

Societat

Mor als 73 anys el dirigent veïnal lleidatà Francesc Rosselló Ricart

Societat

Una incidència en les obres del bloc quirúrgic obliga a tancar sis quiròfans de l’Arnau de Vilanova

Salut

Balaguer es vesteix de gala per celebrar la Festa Major del Sant Crist

Societat

També t’interessarà

La Paeria de Lleida congelarà els principals tributs municipals per l’any 2025
Societat

La Paeria de Lleida congelarà els principals tributs municipals per l’any 2025

Redacció i Arnau Coma · 9 oct. 2024
El voluntari ucraïnès de LleidaJove acaba la seva col·laboració de dinamització i intervenció juvenil
Societat

El voluntari ucraïnès de LleidaJove acaba la seva col·laboració de dinamització i intervenció juvenil

Redacció · 8 ag. 2023
10,6 MEUR per crear la 'comissaria virtual' dels Mossos
Societat

10,6 MEUR per crear la ‘comissaria virtual’ dels Mossos

Redacció | ACN · 6 juny 2023

El butlletí de cada matí

Les notícies clau de Lleida, Ponent i el Pirineu, a la teva safata abans de les 8 h. Gratuït.