Veïns de diversos municipis propers a l’aeroport de Lleida-Alguaire han impulsat una plataforma per exigir l’aturada dels vols de pràctica que diverses acadèmies de formació aeronàutica duen a terme des de 2019. L’Associació Stop Vols de Pràctica Aeroport Lleida-Alguaire es presentarà oficialment aquest dijous i reclama mesures davant l’increment «descontrolat» d’aquestes operacions.
En un comunicat, el col·lectiu denuncia que han estat «enganyats» i que l’espai aeri de la zona s’ha transformat en un «circuit d’entrenament constant«. A més, alerten que els vols podrien estar «sulfatant amb partícules ultrafines (UPF)«, un fet que podria afectar la salut dels habitants.
destaquem
Segons dades oficials, l’any passat es van registrar 28.112 operacions, un 61% més que l’any anterior. Els veïns denuncien que aquest augment desmesurat d’activitat provoca contaminació acústica i ambiental, amb un impacte directe sobre municipis com Almacelles, Alpicat, Torrefarrera, Malpartit, Raïmat i La Saira, així com sobre centres escolars, sanitaris i zones residencials.
La plataforma exigeix explicacions a la Generalitat sobre les mesures de seguretat adoptades i avancen que dijous anunciaran les seves primeres accions com a col·lectiu.
L’aeroport de Lleida-Alguaire ha experimentat un increment sostingut d’activitat des de la pandèmia. L’any 2024, va registrar un 27% més de passatgers i un 61% més d’operacions respecte al 2023, situant-se com el 14è aeroport de l’Estat en moviments. Aquest augment es deu principalment a la formació de pilots per part de BAA Training durant tot l’any i de CESDA a l’estiu. També companyies com Air France, Vueling i Volotea han realitzat entrenaments en aquestes instal·lacions.