Un equip internacional liderat per la China Pharmaceutical University, amb participació del grup de recerca Senyalització cel·lular i apoptosi de la Universitat de Lleida (UdL) i l’IRBLleida, ha identificat un nou mecanisme que ajuda a protegir el cor després d’un infart de miocardi. Els resultats s’han publicat a la revista científica British Journal of Pharmacology.
La recerca mostra com la comunicació entre diferents tipus de cèl·lules pot contribuir a limitar el dany cardíac i afavorir la recuperació del teixit lesionat. En concret, el personal investigador ha identificat el paper de la proteïna EXT1, que facilita que determinades molècules antioxidants arribin i s’acumulin al teixit cardíac després d’un infart.
El paper de la proteïna EXT1
Segons l’estudi, EXT1 és present a les cèl·lules musculars del cor, els cardiomiòcits, i permet que una proteïna antioxidant anomenada SOD2, alliberada pels macròfags, s’acumuli al teixit cardíac lesionat.
Aquest procés ajuda a reduir l’estrès oxidatiu i pot limitar les lesions que es produeixen després de l’infart, afavorint així una millor recuperació del cor.
El professor de la UdL i investigador de l’IRBLleida, Daniel Sanchis, explica que “els resultats suggereixen que aquest mecanisme es podria potenciar amb fàrmacs, una estratègia prometedora per reduir les seqüeles cardíaques després d’un infart”.
Resultats prometedors en models animals
La recerca també apunta que la molècula dimethyl itaconate (DMI) pot estimular els macròfags perquè alliberin més SOD2 i, per tant, reforçar la protecció del cor.
En models animals d’infart, aquest tractament va aconseguir reduir el dany cardíac i la fibrosi, segons els resultats de l’estudi.
Tot i això, els investigadors remarquen que es tracta encara d’una investigació preclínica i que caldran nous estudis abans que aquests resultats puguin traslladar-se a l’àmbit assistencial.
La professora de la UdL i investigadora de l’IRBLleida, Marta Llovera, assenyala que “els resultats obren una nova línia de recerca per reforçar els mecanismes naturals de defensa del cor després d’un infart”.
Participació lleidatana en una recerca internacional
La participació de la UdL i l’IRBLleida s’ha desenvolupat en el marc d’un projecte finançat pel Ministerio de Ciencia, Innovación y Universidades, reforçant la col·laboració internacional en l’àmbit de la investigació cardiovascular.
L’article científic descriu l’eix EXT1-sulfat d’heparan-SOD2 com una possible nova diana per al desenvolupament futur d’estratègies destinades a reduir les seqüeles cardíaques després d’un infart de miocardi.
