Cultura

La Fundació Fenosa reviu el Xavier Valls il·lustrador

La Fundació Fenosa reviu el Xavier Valls il·lustrador

El conseller de Cultura, Ferran Mascarell, va inaugurar dilluns a la Fundació Apel·les Fenosa del Vendrell una exposició dedicada al pintor i il·lustrador Xavier Valls (Barcelona, 1923-2006), un dels artistes clau en la postguerra catalana, amic i company a l’Escola de París de Fenosa, escultor amb arrels familiars a Almatret. Tanmateix, Valls ha sigut un artista desconegut per al gran públic i el seu nom ha aparegut en els últims anys en els mitjans de comunicació més per la rellevància política del seu fill, Manuel, actual primer ministre de França.

L’exposició a la fundació del que va ser amic seu a la capital francesa mostra a més una altra important connexió lleidatana: Valls va coincidir a París amb el poeta lleidatà Jaume Agelet i Garriga, del qual va il·lustrar el llibre Fauna i Flora, editat a Lleida el 1957 per l’impressor Pau Guimet, a Arts Gràfiques Ilerda, un dels exemplars originals del qual s’exhibeix al Vendrell en aquesta mostra que podrà visitar-se fins a finals de novembre.

El director de la Fundació Fenosa, el crític d’art lleidatà Josep Miquel Garcia, va explicar que «hem aportat el nostre granet de sorra per reivindicar la figura de Xavier Valls, un gran pintor que va patir el que molts dels artistes d’aquí emigrats a París els va tocar viure, que ni se’ls considerava catalans ni se’ls acabava de considerar francesos».

La inauguració de Xavier Valls i els llibres va comptar amb la presència del cònsol francès a Barcelona, Édouard Beslay, i la viuda de l’artista, Luisangela Galfeti, en un acte «molt emotiu», en el qual va recordar les visites que va fer amb el seu marit a Apel·les Fenosa i a la seua dona al Vendrell. Per la seua part, el conseller Mascarell va manifestar que aquesta exposició és el primer pas per reconèixer el llegat d’un pintor que va «ser clau en la vida cultural de Catalunya».

L’exposició repassa la figura del Xavier Valls il·lustrador, que va col·laborar també en obres de Marià Manent, Josep Maria Llompart, Alejo Carpentier, Antoni Marí, Jean Piaget i Juan Manuel Bonet, entre altres. La mostra, doncs, esdevé un autoretrat del mateix artista.

escola de parís

El pintor Xavier Valls i l’escultor Apel·les Fenosa van coincidir durant anys a l’Escola de París

TerritoriAlmatret · Segrià
Més notícies de Almatret →

Més llegides

Tres escaladors rescatats al congost de Mont-rebei en dos operatius en menys de 24 hores

Successos

Els Mossos denuncien 252 conductors per excés de velocitat en tres hores i mitja a Ponent

Societat

Mor als 73 anys el dirigent veïnal lleidatà Francesc Rosselló Ricart

Societat

Una incidència en les obres del bloc quirúrgic obliga a tancar sis quiròfans de l’Arnau de Vilanova

Salut

Balaguer es vesteix de gala per celebrar la Festa Major del Sant Crist

Societat

També t’interessarà

Pilar Bosch, Estefania Rufach i Rosa Mesalles presenten la programació dels Premis Literaris 2026
Cultura

La setmana dels Premis Literaris homenatjarà Vallverdú, Pàmies i Lorca

Laura Quintana · 28 oct. 2026
‘Els mals noms’, guardonat com a millor llargmetratge de ficció al Som Cinema
Cultura

‘Els mals noms’, guardonat com a millor llargmetratge de ficció al Som Cinema

Maria del Val · 26 oct. 2026
Mor als 79 anys el poeta lleidatà Jaume Pont, una de les veus més destacades de la literatura catalana contemporània
Cultura

Mor als 79 anys el poeta lleidatà Jaume Pont, una de les veus més destacades de la literatura catalana contemporània

Vanesa Ortega · 22 oct. 2026

El butlletí de cada matí

Les notícies clau de Lleida, Ponent i el Pirineu, a la teva safata abans de les 8 h. Gratuït.