Més d’un centenar de professionals de la salut implicats en l’atenció al pacient geriàtric s’han reunit aquest dijous a la sala d’actes de l’Hospital Universitari Arnau de Vilanova de Lleida (HUAV) en la II Jornada de Disfàgia. L’objectiu de la jornada és actualitzar els coneixements sobre aquest trastorn de la deglució, que afecta un nombre creixent de persones majors de 60 anys.
Un 30% de les persones majors de 60 anys pateixen disfàgia, un problema que no només és de salut, sinó també social. La jornada ha subratllat la importància del treball interdisciplinari en el maneig d’aquesta patologia, amb la participació de metges, infermers, nutricionistes i logopedes de diferents nivells assistencials, com l’hospital, l’atenció primària i les residències.
Un dels temes centrals ha estat el reconeixement precoç de la disfàgia, ja que aquesta dificultat per deglutir pot derivar en complicacions greus, com la desnutrició, la deshidratació o l’aspiració d’aliments als pulmons, augmentant així el risc de pneumònia, que pot posar en perill la vida dels pacients. S’ha reivindicat també la contractació de més logopedes per proporcionar una millor atenció a aquests pacients.
La jornada també ha abordat els factors de risc associats a la disfàgia, com l’edat, l’ús de determinats fàrmacs, les intubacions perllongades, els dejunis prolongats, la nutrició enteral, la disminució de la consciència i les lesions nervioses, entre altres. Així mateix, s’han tractat temes com el diagnòstic i tractament de la disfàgia, la seva aparició durant l’ingrés hospitalari, les novetats en l’adaptació de la dieta hospitalària i l’atenció de la disfàgia en el pacient pal·liatiu.
Amb aquesta jornada, es vol sensibilitzar sobre la necessitat de millorar el diagnòstic i tractament d’aquesta patologia per evitar complicacions greus i millorar la qualitat de vida dels pacients.